חידון לפרשת השבוע- פרשת ''בהר'' (והפעם בסגנון חדש)
-
האם אתם מצליחים למצוא קשר בין דברים שנזכרו בפרשת השבוע פרשת "בהר" לבין נושא מזג האוויר? אם כן- תשתפו אותנו.
אני מצאתי שלושה דברים שנזכרו בפרשה, ואשר יש להם קשר לנושא מזג האוויר לפי דברי המפרשים או ע''פ גמרות ומדרשים.
הפעם לשם שינוי ובכדי לעשות את החידון יותר מעניין וצבעוני ופחות כבד, צירפתי בנוסף לרמזים הכתובים גם רמזים בתמונות/ קריקטורות.
ואלו הרמזים בצורת מראי מקומות: (1) ויקרא פרק כ''ה פסוק י''ט וברש''י.
(2) ויקרא פרק כ''ה פסוק י''ד, תענית דף ח' ע''א אמר רבי אמי וכו' וברש''י.
(3) ויקרא פרק כ''ה פסוק א', דברים פרק י''א פסוקים ט''ז- י''ז.נתראה שוב בעז''ה ביום ראשון עם הפיתרונות.
בהצלחה ובברכת ''יוסיף דעת''
שבת שלום ומבורכת ושקטה לכולכם
-
חידון לפרשת "בהר"- הפיתרון
בכן- כפי שכתבתי בשאלת החידון, נראה לי שאפשר למצוא שלושה עניינים הניזכרים בפרשה או במפרשים על הפרשה שיש להם קשר למה שמובא בפסוקים ובגמרא בענין מזג האויר.
ומה הם הדברים והעניינים ? (א) הבטחה שבזכות שמירת השמיטה לא תהיה שנת בצורת. (ב) האיסור להונות את רעהו. (ג) האיסור לעשות אלילים ופסל ומצבה.
ומה הקשר בין העניינים הנ"ל לבין מזג האוויר ? ההסבר המפורט הרי הוא לפניכם.
-
הקשר הראשון- בזכות שמירת השמיטה מובטח שלא תהיה בצורת
בויקרא פרק כ"ה פסוקים י"ח- י"ט מבטיחה התורה: "ועשיתם את חוקותי ואת משפטי תשמרו ועשיתם אותם וישבתם על הארץ לבטח, ונתנה הארץ פריה ואכלתם לשובע וישבתם לבטח עליה". ומדברי רש"י בפסוק י"ח משמע שציווי התורה "ועשיתם את חוקותי ואת משפטי תשמרו ועשיתם אותם" מתייחס למצוות השמיטה, שאם ישמרו על השמיטה אז ישבו על הארץ לבטח ולא יתחייבו גלות, שבעוון שמיטה ישראל גולים. (עיין שפתי חכמים). וממשיכה התורה ומבטיחה שאם ישמרו את השמיטה אז "ונתנה הארץ פריה", ופירש רש"י שלא תדאגו משנת בצורת. נמצא ששמירת השמיטה מבטיחה שלא תהיה שנת בצורת.
ובקריקטורה- אדם ששואל את חבירו מה הצפי לחורף הבא ("תחזית מרשמלו"), והוא עונה לו שאינו יודע, אך בטוח שיהיה חורף גשום. והיינו- שבגלל שמירת השמיטה מובטח שלא תהיה שנת בצורת, ולכן הוא בטוח בכך שהחורף הבא יהיה גשום.
-
הקשר השני- האיסור להונות את חבירו, אין הגשמים יורדים אלא בזכות בעלי אמנה
בפרק כ"ה פסוק י"ד מצווה התורה: "וכי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך אל תונו איש את אחיו".
והקשר למזג האוויר- בגמרא במסכת תענית דף ח' ע"א אמר רבי אמי- אין הגשמים יורדים אלא בשביל בעלי אמנה, שנאמר "אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף", ופירש רש"י שבזמן ש"אמת מארץ תצמח", והיינו שיש אמונה במשא ומתן, אז "צדק משמים נשקף" דהיינו גשמים שהם צדקה.
-
הקשר השלישי- האיסור לעשות אלילים ופסל, בעוון ע"ז השמים נעצרים.
בפרק כ"ו פסוק א' ציותה התורה: "לא תעשו לכם אלילים ופסל ומצבה לא תקימו לכם".
והקשר למזג האוויר ברור ופשוט וכפי שאנו אומרים כל יום בקריאת שמע "הישמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלוהים אחרים והשתחויתם להם, וחרה אף ה' בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר". (דברים פרק י"א פסוקים ט"ז- י"ז). נמצא שעוון עבודה זרה גורם לעצירת הגשמים.
בקריקטורה- אחד האומר לחבירו כי בגלל שהוא אוהב את החורף הוא נימנע מלהשתתף בטיול לגנים הבהאים ולכנסיית סטלה מאריס בחיפה. שני מקומות שלדעת הפוסקים יש איסור להיכנס אליהם או להנות מהם בגלל שהם בכלל עבודה זרה. אז גם למי שאינו אוהב את החורף ומעדיף שלא יהיה מטר, בכל מקרה אסורה הכניסה למקומות אלו. אך למי שרוצה שיהיה מטר יש סיבה נוספת לא להיכנס למקומות אלו, כי בעוון ע"ז הגשמים נעצרים.
-
@ז-ק-2 אמר בחידון לפרשת השבוע- פרשת ''בהר'' (והפעם בסגנון חדש):
הקשר השלישי- האיסור לעשות אלילים ופסל, בעוון ע"ז השמים נעצרים.
בפרק כ"ו פסוק א' ציותה התורה: "לא תעשו לכם אלילים ופסל ומצבה לא תקימו לכם".
והקשר למזג האוויר ברור ופשוט וכפי שאנו אומרים כל יום בקריאת שמע "הישמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלוהים אחרים והשתחויתם להם, וחרה אף ה' בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר". (דברים פרק י"א פסוקים ט"ז- י"ז). נמצא שעוון עבודה זרה גורם לעצירת הגשמים.
בקריקטורה- אחד האומר לחבירו כי בגלל שהוא אוהב את החורף הוא נימנע מלהשתתף בטיול לגנים הבהאים ולכנסיית סטלה מאריס בחיפה. שני מקומות שלדעת הפוסקים יש איסור להיכנס אליהם או להנות מהם בגלל שהם בכלל עבודה זרה. אז גם למי שאינו אוהב את החורף ומעדיף שלא יהיה מטר, בכל מקרה אסורה הכניסה למקומות אלו. אך למי שרוצה שיהיה מטר יש סיבה נוספת לא להיכנס למקומות אלו, כי בעוון ע"ז הגשמים נעצרים.
אמנם יש לדון האם מי שנכנס לגנים הנ"ל נקרא כעובד עבודה זרה.
-
יש גם סיפור שחיפשתי קצת ולא מצאתי כרגע , על עצירת גשמים שהייתה באחת המדינות לפני שנים רבות.
והרב שם חלם חלום שכולם ייצאו להתפלל על הגשמים ושהחזן יהיה המוכר.
וכולם הגיעו והרב אמר לו לגשת להיות חזן, ובהתחלה הוא לא רצה, אבל לאחר שהרב ציוה עליו, הוא הלך לביתו וחזר עם המשקולות, ואמר שבזכות שהוא לא הונה במשקולות יהיה גשם, ואכן כך היה.
לא זוכר במדוייק את הסיפור. -
אוהב לדעת הכל סיפור ידוע, יישר כח. הסיפור שלך הוא המחשה חיה למה שאמרו חז"ל שאין הגשמים יורדים אלא בשביל בעלי אמנה.
-
אוהב לדעת הכל יישר כח על ההערה. זה מה שקורה שבני- ברקי כותב דברים מכיון שהוא חי מפי השמועה ואינו מכיר את הסוגיא לעומקה.
מאז ומתמיד גדלנו על הידיעה שאת הגנים הבהאים רואים מרחוק וחלילה מלבקר בהם, כי הכת הבהאית היא כת של עובדי עבודה זרה. ומ"מ גם אם הדבר היה נכון, עדיין צדקת בהערתך שבכניסה לגנים אין משום עבודה זרה. נכון שהכניסה אליהם היתה אסורה בדיוק כמו כניסה לכנסייה ואולי אף יותר. אבל כאמור לעבור על איסור עבודה זרה בעצם הכניסה ? בודאי שלא.
מה שהתברר לי היום לאחר בירורים נוספים שזה בכלל לא ברור שיש איזה צד של עבודה זרה בגנים הבהאים, ויש מפוסקי דורינו שלאחר בירור על מהותה של אותה כת הם פסקו שאין בזה משום עבודה זרה, כי אם שעדיין ראוי שלא להיכנס לשם.
צילום מתוך אתר "דרשו"