מה עיריית ירושלים תעשה עם כל המלח שהיה מיועד לפיזור על הכבישים ? תזרה אותו על הפצעים.

ז'ק
@ז'ק
הפוסטים הטובים ביותר שנוצרו על ידי ז'ק
-
RE: בדיחות על מזג אויר
-
פורום אקלימוס- מי מה ומתי
בתור אחד שאינו כ''כ ותיק כאן (באפריל הקרוב תמלא שנה להצטרפותי), ההיסטוריה של הפורום וכן דרכי ההתנהלות שלו לא כ''כ ידועים ומוכרים לי.
כמה שאלות שאם יש מי שיודע לענות עליהם אשמח לקבל תשובות. (נחוץ לצורך איזה ''פרוייקט'' שיתכן שאני הולך לשבת עליו לקראת פורים הקרוב).
(1) באיזה תאריך נוסד הפורום (שנה, תאריך בשנה).
(2) אופן ייסוד הפורום.
(3) האם לפורום יש הסטוריה קודמת להיסטוריה הנוכחית (כגון פעילות תחת שם אחר או במתכונת אחרת).
(4) מי המנהלים/ מייסדים שעומדים מאחורי הפורום/ אתר.
(5) כיצד הוא נוסד.
(6) ''מפקחי הודעות''- מי הממנה ומיהם המתמנים.
(7) אופן העבודה של מפקחי ההודעות. (משמרות? מה המדיניות של מחיקת פוסט וכדו'). -
RE: התנצלות פומבית- מודה ועוזב
אבל...
למרות כל מה שכתבתי לעיל, אל תחשבו שמרגע זה ז'ק הליטאי הופך להיות "חסיד מרשמלו" שילך מכאן והילך אחר תחזיותיו של מרשמלו בעיניים עצומות. ממש לא. למיחש בעי ? בודאי ובודאי, כי כפי שכתבתי לעיל- האיש ותחזיותיו ראוים להתייחסות ראויה ללא ספק. אבל האם התחזית היא מדע מדויק? בודאי ובודאי שלא, ולא רק לנוכח העובדה שהמציאות בלא מעט פעמים לא תאמה את התחזית, אלא בגלל העובדה הפשוטה שמזג האויר הוא דבר כ"כ דומיננטי עד שהוא נחשב גם היום למדע הכי פחות מדויק שקיים שהכי קשה בו לחזות את התוצאה הסופית. גם אם אתה סוּפֶּר מומחה במטאורולוגיה, אף אחד לא יכול לערוב לך שהנתונים שנימצאים כרגע לפניך אכן יפיקו את התוצאה שעל פניו נראה שאמורה להיות לנוכח הנתונים, שהרי סטיה קטנה בהמשך לכאן או לכאן כפי שהיא מצויה מאוד עלולה לשנות את כל התמונה, ולאף אחד בעולם חוץ מהבורא יתברך אין אפשרות לדעת האם תהיה או לא תהיה סטיה בנתונים עד שהדבר קורה בפועל.
אז אם התחזית אכן הצליחה (כפי שקרה לא מעט פעמים למרשמלו), מגיעה לו ע"ז כל התהילה. אבל גם אם התחזית לא בדיוק הצליחה לבסוף, אין זה סיבה לקבור את האיש ותחזיותיו ולהפוך אותו נושא ללעג, כי כאמור מזג האויר הוא דבר קשה ביותר לחיזוי, ובודאי בטווחים שהאיש מתיימר לחזות, ולכן גם אם לא הצליח לו, עדיין נסלח לו כל עוד התחזית היתה פחות או יותר בכיוון אע"פ שלא הצליחה לדייק במאת האחוזים.
-
RE: השבוע של פורים- בואו ונעשה שמח 🎭🎭🤓🤓
אבל בואו ותראו מה שקרה אחרי שאלה ששאלתי את הבינה המלאכותית. בשאלה ביקשתי לדעת מה הבינה יכולה לספר לי על הגולשים החרדים באתר אקלימוס (כמובן שלא התכוונתי לגולשי סקי אלא גולשי אינטרנט). התשובה של הבינה המלאכותית וכן התמונה התואמת הרי היא לפניכם.
אז בדיעבד מתברר שכולנו גולשי סקי. וזה בכלל לא פלא שאקלימוס הפך להיות אתר סקי, כי לפי כמות השלג שיש פה בשם של המשתמשים אז ללא ספק זה האתר עם כמות השלג הגבוהה בעולם.
-
RE: בדיחות על מזג אויר
ידיעה בלעדית !
הציבור הליטאי החליט לאמץ בחום את ה''סופה'' קורל, וזאת בשל העובדה שהסופה עומדת בכל תנאי הסף להיות חלק מהציבור הליטאי- קרה ויבשה.
-
התנצלות פומבית- מודה ועוזב
נקדים- שהמבייש את חבירו ברבים, כשבא לבקש את מחילת חבירו, האופן הראוי לבקשת המחילה הוא שהבקשה תהיה באותו פורום אנשים שבפניהם בייש את חבירו, ומכל שכן שאם הביוש היה מלווה גם בהוצאת שם רע, אז מעבר לבקשת המחילה, על המבייש והמוציא שם רע לחזור גם מדבריו באותו פורום אנשים שבפניהם נאמרו או נכתבו הדברים.
בחודשים האחרונים התוודעתי לראשונה לתחזיותיו של מרשמלו שהובאו כאן בפורום. כפי שכבר כתבתי בפוסט אחר כאן בפורום, קודם הגיעי לכאן (לפני ¾ שנה), לא הכרתי את האיש ואת תחזיותיו. (בפורום הקודם שבו הייתי פעיל לא כ"כ הוזכרו האיש ותחזיותיו). את ההיכרות הראשונית עם האיש ותחזיותיו עשיתי כאן בפורום לפני פחות מחצי שנה עת התחיל מרשמלו לפרסם את תחזיותיו לעונת וחודשי הסתיו ואח"כ לחודשי החורף. לא הייתי מודע להיסטוריה העומדת מאחורי האיש שהפך בעיני רבים לאגדה במסגרת פעילותו בפורומים של מזה"א, את ההילה שהתפתחה סביב האיש ותחזיותיו באותם פורומים, ובמיוחד לא ידעתי על מה ועל שום מה קנה לו האיש כאלה מעריצים מחד, ומתנגדים חריפים והרבה לעג מאידך.
וכידוע שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ומה שראו עיני בחודשים האחרונים גרם לי לתמוה מה הסיבה להילה שיש סביב האיש, ולא רק מפני שמזג האויר לא כ"כ שיתף פעולה עם התחזיות (שלא באשמתו), אלא בעיקר בגלל שהתחזיות שהובאו כאן נכתבו בצורה מאוד כללית ולא פרטנית, וכגון תחזית שבחודש הקרוב צפויים שני אירועי גשם בשליש זה או אחר וכדו', וזאת מבלי לפרט יותר מידי את אופן והשתלשלות האירועים שתביא בסופו של דבר לאירועים המדוברים, וכיצד בשלב כזה מוקדם בתחילת החודש כבר יש את הטריגר שאמור לגרום בסופו של דבר לאירוע בסופו של החודש, דבר שנשמע לא מציאותי לגמרי. דברים אלו יצרו אצלי תחושה שמדובר יותר בסוג של ניחוש והימור שגם מי שאינו מתמחה במיוחד בניתוח המפות הסינופטיות והמודלים יכול לנסות ולנחש ולהמר, כי סטטיסטית יש אחוז סביר שהדבר אכן יקרה פחות או יותר. בהתאם להתרשמות הנ"ל כתבתי והתייחסתי כאן לאיש ולתחזיותיו בפוסטים שונים השבוע וכן בתקופות מוקדמות יותר, ואף הירשתי לעצמי לפתח שיח הומוריסטי סביב לזה, כאשר גם אחרים כאן מצטרפים לחגיגה.
אבל יהודי אנוכי, ומשהו במצפון שלי לא הרגיש בנוח עם מה שאני עושה, וכך מצאתי את עצמי יושב מול המחשב ומנסה ללמוד על האיש ועל ההיסטוריה העומדת מאחוריו. בחיפושי חפרתי עד 11 שנים אחורה, ומה שהתגלה בפני מייד זה שמדובר בבנימין נתניהו של עולם המטאורולוגיה. כפי שאנו יודעים ומכירים- נתניהו הוא מצד אחד אישיות מוערצת ביותר על חלקים נירחבים באוכלוסיית הארץ וכן בעולם וזאת בזכות כישוריו הבלתי רגילים, ומאידך הוא האישיות עם הכי הרבה שונאים ומתנגדים. אז מרשמלו הוא הנתניהו של עולם המטאורולוגיה, מצד אחד מעריצים מושבעים רבים, ומאידך מתנגדים חריפים ולועגים רבים. נידהמתי לגלות שכבר במשך יותר מ- 11 שנים האיש ותחזיותיו נימצאים במרכז המחלוקת בפורומים השונים, כאשר יש רבים שדורשים אותו לשבח, ויש לא פחות שדורשים אותו לגנאי.
אז ביקשתי להתרשם קצת מתחזיותיו באותם שנים שבהם התפתחה סביבו כל ההערצה מחד והלעג והבוז מאידך. אך מכיון שמשתמש נטפרי אנוכי, והגישה לאותם פורומים שבהם הוא היה פעיל חסומה (וואלה ותפוז), לכן נאלצתי להיעזר בשירותיו של "גוי של אינטרנט" שדאג לרכז בעבורי מהפורומים הנ"ל תחזיות של האיש וגם את התגובות על תחזיותיו.
ומה אומר לכם- כשקיבלתי את החומר לידי הבנתי מיד כי טעיתי טעות קשה ביחס לאיש ותחזיותיו. אומנם לא ישבתי לבדוק האם אותן תחזיות שראיתי התגשמו לבסוף, אך מבחינתי לא היה בזה צורך. ברבות מאותן תחזיות שראיתי היה ניתוח מפורט שירד לפרטי פרטים בהסבר כיצד האירוע אמור להתפתח, ומה הסיבה שהמודלים לא יצליחו עד שלב מסוים לזהות אותו, ומה בדיוק יקרה לאחר זמן שיגרום שגם הם יזהו את האירוע וכו' וכו'. בקיצור- באותן תחזיות הקוסם לא רק גילה את מה שיהיה לבסוף, אלא גם גילה בדיוק כיצד יהיה המהלך של הדברים שיביא לאותו קסם. למרות שלא בדקתי מה היה בסופן של אותן תחזיות, אבל מקריאת התחזיות והניתוחים שמהן היו מורכבות התחזיות התגלה לפני אדם שהוא סוּפֶּר מומחה במטאורולוגיה ובניתוח נתונים. לא מנחש ולא מהמר ולא נביא, אלא סוג של מדען שחותר לתוצאה על בסיס ניתוח עמוק והבנה עמוקה של הנתונים.
אז נכון שהתחזיות שהובאו כאן בחודשים האחרונים לא היו בסגנון הזה אלא יותר בסגנון כללי שצופה רק מה יהיה מבלי לרדת יותר מידי לפרטים כיצד בדיוק האירועים החזויים אמורים להתפתח, אבל לנוכח מה שראיתי בפרסומים מהעבר היותר רחוק אני מאמין שגם היום מה שעומד מאחורי תחזיותיו זה ניתוח עמוק של הנתונים.
ולכן אני מנצל את הבמה הזאת כדי להתנצל בפניו אם בדברים שכתבתי כאן בפורום בהזדמנויות השונות היה משום פגיעה בו ובשמו הטוב (בתקוה שהוא יראה את הדברים).
-
RE: בדיחות על מזג אויר
התמונה שלי לתחרות צילומי החורף. בעלת סיכויי זכייה גבוהים ביותר.
-
RE: עדכוני מודלים שבוע פרשת שמות 12/1
גשום וסוער אמר בעדכוני מודלים שבוע פרשת שמות 12/1:
חכו.
מגה מערכת מחכה לנו בסופ"ש [אפשרות לשלג במקומות רחוקים מהחרמון]. הכל טוב.בדקתי, גשום וסוער צודק באלף אחוזים. מחכה לנו מגה מערכת בסופ''ש עם שלג במקומות רחוקים מהחרמון. להלן פירוט חלקי: סופיה שבבולגריה, סנט פטרסבורג ברוסיה, איזורים במדינת מיניסוטה בארה''ב ועוד ועוד.
-
RE: סִיפּוּר מַעֲשֶׂה עַל מוֹטִי וְשָׂרָה בָּאסָה קוּפֶּרְשְׁטֵיְן וּבְנָם שִׂמְחָה, וְג'וֹג'וֹ וּפוֹרְטוּנָה אַלְמָקָיֶיס וּבִתָּם זַ'קְלִין
איש השלגים אגלה את אוזנך, שכשצריך אז אני מנסה לעשות את מה שמרשמלו עושה כאן. במה דברים אמורים? אשתי מנהלת מסגרת חינוכית באחת הערים בגוש דן. המסגרת היא בעלת אופי של קירוב (בעיקר משפחות חילוניות). כעת היא תקופת הרישום, ובכל שנה עושים בתקופה הזאת אירוע הכולל הפעלות חוץ כגון טרמפולינות ומופעי חצר וכו' המיועד לשם הקידום של הרישום. מבחינה לוגיסטית יש להתחיל להיערך לאירוע כשלושה שבועות מראש, ולכל הפחות שבועיים מראש, כי זה כולל הזמנה של כמה מפעילים וגם של המיתחם שבו אמורות הפעילויות להתבצע, וכל זה צריך התאמה מכל הצדדים. אבל דא עקא שהאירוע בכל שנה הוא בתקופת החורף, ולך תזמין מיתחם וכן מפעילים ליום מסויים בעוד שלושה שבועות, ואם ירד גשם באותו יום או יהיה קר מהרגיל? הלך האירוע. וכאן אני נכנס לתמונה, וממש כמו מוטי בסיפור מוטל עלי לנסות לתת כיוון באיזה יום בעוד שבועיים שלושה יש הכי פחות ריזיקה שירד גשם, ולפי זה עושים את ההזמנה. גם השנה ישבתי לפני כשלושה שבועות לנסות לנתח לא מתי ירד גשם/ שלג, אלא דוקא מתי הכי בטוח שלא יהיו גשם וקור או רוחות שעלולות להפריע לאירוע. מהניתוח שלי הימרתי על יום שישי האחרון כמתאים ביותר, הימור שב''ה הצליח, ושבתיזמון מושלם היה גם יום שישי וגם ר''ח אדר וגם יום המשפחה, שילוב מושלם לאירוע, שב''ה באמת היה לבסוף במזג אוויר מושלם, לא לפני דפיקות לב שהיו לי לנוכח אירוע הגשם שהגיע בלילה שלאחר מכן.
ומה רצוני לומר בזה? כשיש צורך אז ההכרח לא יגונה וגם אני עם כל הסקפטיות שיש לי ביחס למודלים אני אשב ואנסה לקבל תמונת מצב עד כמה שאפשר, כי זה המינימום שאני יכול לעשות. אבל למי שאין נפק''מ במה שיהיה בעוד שבועיים פלוס זה נראה לי כמעט כבזבוז זמן.
פוסטים אחרונים שנוצרו על ידי ז'ק
-
RE: דיווחים יום ראשון ח' ניסן תשפ"ה
איש השלגים אמר בדיווחים יום ראשון ח' ניסן תשפ"ה:
(יאלה ז'ק איך הבינה רואה את המתואר כאן?..
צר לי לאכזב אותך, אבל קצת התעייפתי מההתעסקות בזה, ובמיוחד שיש כאלה שממש לא אוהבים את זה, כולל חלק מהמנהלים כאן, וזה ממש מוציא לי את החשק להתעסק בזה ובשאר הדברים (''שאר ירקות'') שיש כאלה שלא כ''כ מרוצים מהם. (על המשקל של ''מה נשתנה'' אפשר לומר: "שבכל הלילות אכלנו כאן שאר ירקות, עכשיו אנחנו אוכלים מרור''). ולכן אני אשתדל להשלים את הפוסט בנושא ברכת האילנות, וכנראה אפרוש לי למנוחת אביב-קיץ (אא''כ יהיה משהו חריג לשתף בו).
-
RE: ישיבת בין הזמנים- שו''ת בנושא ברכת האילנות (תוכן תורני והומוריסטי)
תשובה לשאלה ה'
מלשון הגמרא בברכות מ"ג ע"ב וכן מלשון הרמב"ם והשו"ע משמע לכאורה שאין חובה לצאת ולחפש אחר אילנות מלבלבין כדי לברך עליהם, אלא שהיוצא ורואה הוא שמברך. וכן הוא הדין בברכות הראיה והשבח שאין ענין לחזר והשתדל במיוחד אחר הברכות, אלא שאם נזדמן לו מברך.
ובפרקי אבות פ"ג מ"ז רבי שמעון אומר- המהלך בדרך ושונה, ומפסיק ממשנתו ואומר מה נאה אילן זה מה נאה ניר זה מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו. ופירש שם הברטנורא דאשמועינן רבותא, שאע"פ שהוא מפסיק בכדי לברך, אפ"ה מעלין עליו כאילו מתחייב בנפשו מפני שהפסיק ממשנתו.
ולפי"ז צדקו לכאורה דברי הגאון רבי אלחנן שטוען שלהפסיק מלימודו בכדי לברך ברכת האילנות הוא בבחינת ביטול תורה, שהרי אין חובה לכאורה להשתדל במיוחד אחר הברכות, ואפילו אם אדם כן נזדמן למקום שיש בו אילנות, מ"מ אם הוא באמצע לימודו אין לו להפסיק.
אך אנו נאמר לגאון רבי אלחנן שמנהג ישראל תורה הוא, והמנהג הוא בכל המקומות להשתדל בברכה זו, וגדולי עולם השתדלו בה מאוד ולא חששו לביטול תורה, אלא מיד בר"ח ניסן לאחר מוסף הזדרזו לצאת למקום בו יש אילנות מלבלבין בכדי לברך את הברכה ברוב עם, כי אם זה שחלקם לא הקפידו לברך את הברכה דוקא מחוץ לעיר, וסמכו על דעת המקילים לברך בתוך העיר וזאת בגלל הטורח וביטול התורה שיש ביציאה מחוץ לעיר. והאדר"ת כתב: הייתי זהיר וזריז לקיים דברי חז"ל הקדושים לברך בימי ניסן. גם חזרתי לברך בבוקר בעת תפילת שחרית שהיו בביתי המון להתפלל, וברכתיה אחר התפילה כדי לזכות את הרבים שאינם יודעים כלל מדין זה, עכ"ל. ובערוך השולחן כתב שברכה זו רפויה אצל ההמון, אבל כל ת"ח ויראי ה' נזהרין בברכה זו. וכן בספר תשובות והנהגות (ח"א סי' ק"צ) כתב שמידת חסידות לחפש לברך ברכה זו. ובשם מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל כתבו שמרגע שיודע מהתחדשות האילנות אפשר שיש חיוב לברך לפי הדעות הסוברות שסומא חייב לברך ברכת הלבנה.
ובמיוחד לפי דברי המקובלים יש ענין מיוחד בברכה זו שיש בה תיקון גדול לנשמות המגולגלות באילנות ובעשבי השדה, ואותן נשמות הבאות לידי תיקונן ע"י הברכה מכירות טובה גדולה למי שזכה לתקן אותן כמובא בספרים.
ועל כן אנו נאמר לגאון רבי אלחנן, אע"פ שמעיקר הדין יתכן שאינך חייב להשתדל אחר הברכה, ובמיוחד שאתה חושש לביטול תורה, אך פוק חזי מה עלמא דבר (צא וראה מה העולם נוהגים), ואל תהא צדיק הרבה במקום שגדולים מאיתנו לא חששו לביטול תורה, ואדרבה- הזדרזו וזירזו על הברכה הזאת מאוד.
-
RE: ישיבת בין הזמנים- שו''ת בנושא ברכת האילנות (תוכן תורני והומוריסטי)
ירושלמית אמר בישיבת בין הזמנים- שו''ת בנושא ברכת האילנות (תוכן תורני והומוריסטי):
ז'ק אמר בישיבת בין הזמנים- שו''ת בנושא ברכת האילנות (תוכן תורני והומוריסטי):
תשובה לשאלה ג'-|
(ב) הערוך השולחן (או''ח רכ''ו, א') כתב שהברכה לה' היא על ההנאות שמגיעות לאדם על אף שהן לא נצרכות לו. האדם מברך על הנאות שאינן הכרחיות כמו פירות האילנות שנועדו רק ליהנות בהן בני אדם (משא''כ הירקות שחשובים כדבר הכרחי, שהרי אמרו בעירובין נ"ה ע"ב שעיר שאין בה ירק אין ת"ח רשאי לדור בה).רש"י מסביר אין תלמיד חכם כו' לפי שהירק טוב למאכל ונלקח בזול ויכול לעסוק בתורה.
את הראיה לדברי הערוך השולחן מהגמ' בעירובין (נ"ה ע"ב) לכך שהירקות נחשבים כדבר הכרחי ראיתי שהביא בספר חשוב מאחד ממחברי דורינו. אבל באמת נראה שאין שום ראיה מהגמ' בעירובין לכך שירק נחשב כדבר חיוני שא"א בלעדיו, וזה כפי שהבאת את דברי רש"י בסוגיא בעירובין שם שכתב שהענין הוא משום שהירק טוב למאכל ונלקח בזול, וממילא יכול לעסוק בתורה. (וכן כתבו בתוס' שם ד"ה כל). נמצא שזה בעיקר ענין פרקטי ולא ענין בריאותי- קיומי, משהו בסגנון "עיר שאין בה רשת מזון מוזלת" אסור לת"ח לגור בה כי היא לא מתאימה לו כלכלית.
ואדרבה- יש להביא ראיה שזה ענין פרקטי גרידא ולא נושא בריאותי- קיומי, שהנה הרמב"ם (פ"ד מהלכות דעות הכ"ג) כתב, וז"ל: כל עיר שאין בה עשרה דברים הללו אין ת"ח רשאי לדור בתוכה, ואלו הן: רופא, אומן, בית המרחץ, בית הכסא, מים מצויין כגון נהר או מעין, ובית הכנסת ומלמד תינוקות ולבלר, וגבאי צדקה, ובית דין מכין וחובשין, עכ"ל. ומקשים מדוע הרמב"ם לא מנה גם את מה שמובא בגמ' בעירובין שעיר שאין בה ירק אין ת"ח רשאי לדור בה. וכתב היד דוד (שם) ליישב שהרמב"ם העתיק את דברי הברייתא בסנהדרין (י"ז ע"ב), ושם לא מנו בתוך הדברים את זה שעיר שאין בה ירק אסור לת"ח לדור בה. וי"ל שהטעם הוא משום שהברייתא בסנהדרין מנתה רק דברים הנצרכים לאדם (עיר שעושים בה צדקה ומשפט, שיש בה רופא ומוסדות חינוך ובתי כנסת, ושאר דברים הנחוצים מבחינה בריאותית. אבל הענין לגור בעיר שיש בה ירק הוא רק משום שעי"ז יכול לעסוק בתורה. אבל מי שיכול לעסוק בתורה גם כשאין לו ירקות, יכול לדור בעיר שאין בה ירק.
ומאותה ברייתא במסכת סנהדרין אפשר שיש להעיר על דברי הערוך השולחן, שבסוף הברייתא מובא: משום רבי עקיבא אמרו שצריך שיהיה בעיר אף מיני פירות מפני שמיני פירות מאירים את העיניים. הנה אנו רואים שגם הפירות נחשבים כדבר חיוני ולא רק הירקות. וגם בלא"ה יש להעיר, שהרי בודאי שיש פירות שהם נחשבים כהכרחיים כגון הזית שממנו עושים שמן וכן הגפן שממנה עושים יין, וכן עוד כמה מיני פירות שהם טובים ומועילים לא פחות מהירקות ואף יותר, וכאותם פירות שהם משבעת המינים. ומאידך יש ירקות שהם בגדר של הנאה לא הכרחית, כגון תות שדה ומלון ואבטיח. ואולי י"ל שרוב הירקות הם קרובים להיות מאכל הכרחי, ולכן לא חילקו בהם. ומאידך רוב הפירות הם הנאה שמגיעה לאדם אע"פ שהיא לא נצרכת לו.
-
RE: ישיבת בין הזמנים- שו''ת בנושא ברכת האילנות (תוכן תורני והומוריסטי)
שאלה ט'
הגברת פורטונה אלמקייס (אשתו של ג'וג'ו אלמקייס מהשאלה הקודמת) שמעה מבעלה על חשיבות ברכת האילנות. בעוד בעלה עסוק במשך כל ימות השבוע בכל שעות היממה בלמכור גרוטאות שנקראות ''מכוניות'' בבוטיק האוטו, ולא מוצא זמן פנוי לברך את ברכת האילנות, לאשתו פורטונה יש זמן פנוי בשפע. וכך מוצאת פורטונה את עצמה מרימה טלפון למחותנת שלה מרת שרה באסה קופרשטיין, ושואלת אותה מה דעתה על הרעיון שהן תיפגשנה, ומרת שרה באסה תיקח אותה לברך את ברכת האילנות. מרת שרה באסה עונה לה שצריך לראות האם נשים חייבות או רשאיות בכלל לברך את ברכת האילנות.
התוכלו לענות לשתי הגברות הנכבדות מה הדין ?
-
RE: ישיבת בין הזמנים- שו''ת בנושא ברכת האילנות (תוכן תורני והומוריסטי)
פינקי אמר בישיבת בין הזמנים- שו''ת בנושא ברכת האילנות (תוכן תורני והומוריסטי):
ז'ק
על הרעמים שנשמעים פה מעזה צריך לברך?על שמועות טובות מברך ''הטוב והמטיב''
-
RE: ישיבת בין הזמנים- שו''ת בנושא ברכת האילנות (תוכן תורני והומוריסטי)
תשובה לשאלה ד'
הנה הסכמת כמעט כלל הפוסקים היא שברכת האילנות אינה אלא אך ורק על אילני פרי ולא על אילני סרק, שהרי הברכה עיקרה הוא על הטוב וההנאה שיגיעו לאדם מהאילנות בכך שעתידים לתת פרים, וזה שאנו מסיימים "להנות בהם בני אדם". וזה ג"כ הטעם לברך עליהם בשעת הפריחה, כי אז ניכר שהם עתידים להוציא פירות. (ערוך השולחן או"ח סימן רכ"ו).
אבל האשל אברהם (בוטשאטש) סימן רכ"ו כתב להסתפק שמא אפשר לברך גם על אילני סרק. והיעב"ץ בספר מור וקציעה (סימן רכ"ה) כתב שיש לברך גם על אילנות סרק מלבלבין.
ובשו"ת שבט הלוי (ח"ו סימן נ"ג) נשאל על מי שבירך על אילן סרק האם צריך לחזור ולברך, כי הברכה היא דוקא על אילני מאכל, או שמא יש לחוש לדעת המור וקציעה שגם על אילני סרק אפשר לברך. כתב השבט הלוי שלא יחזור לברך, ולא בגלל ספק ברכה, אלא שברכה זו ברכת שבח על בריות טובות ואילנות טובות- מאכל וסרק, וכיון שנתן הודאה עליהם לא צריך לברך עוד. ועוד-שגם יש להסתפק שמא אפשר לברך על סמך ידיעה אף בלא ראייה ממש, וא"כ גם על הצד הזה אפשר שנפטר בברכה שבירך מחמת הידיעה.
ולכן נאמר להרשל שלאחר שבירך על אילני סרק לא יחזור ויברך. (וכן כתב גם בספר הלכה ברורה חלק י"א סימן רכ"ו סעיף ט', וכן בספר ילקוט יוסף פסח ח"א הלכות ברכת האילנות סעיף ז').
ומ"מ ראוי שהרשל יחפש מישהו שעדיין לא בירך את ברכת האילנות ויבקש ממנו לכוין בברכתו להוציא גם אותו.
-
RE: דרמה! מינוס 3 בירושלים בפסח!
ז'ק אמר בדרמה! מינוס 3 בירושלים בפסח!:
תסתכלו על התחזית, מה אתם אומרים- הגיוני או לא הגיוני? (אל תכתבו לי שזה לא הגיוני שירד עכשיו שלג בירושלים, וגם לא הגיוני באופן כללי שירד שלג בירושלים במשך ארבעה ימים רצופים. התחזית לא מתייחסת לתאריך מסויים שהשלג בו לא הגיוני, ומדמה אירוע של ארבעה ימי שלג- דבר שכבר קרה בעבר).
שלג בירושלים ארבעה ימים רצופים ? כבר היו דברים מעולם. אבל שלג בטמפרטורה של 29- 32 מעלות לכאורה לא הגיוני. אז נכון- אם היה כתוב C° ליד המעלות זה היה לא הגיוני, כי C° מורה על מספר המעלות צלזיוס, ו- 29-32 לפי מעלות צלזיוס זה מזג אוויר חם ללא ספק. אבל אם היה כתוב F° ליד המעלות זה היה הגיוני בהחלט, כי F° מורה על המעלות פרנהייט, ו-32 מעלות פרנהייט שווה ל-0 מעלות צלזיוס. 29 מעלות פרנהייט שווה למינוס 1.67 מעלות צלזיוס.
-
RE: דרמה! מינוס 3 בירושלים בפסח!
תסתכלו על התחזית, מה אתם אומרים- הגיוני או לא הגיוני? (אל תכתבו לי שזה לא הגיוני שירד עכשיו שלג בירושלים, וגם לא הגיוני באופן כללי שירד שלג בירושלים במשך ארבעה ימים רצופים. התחזית לא מתייחסת לתאריך מסויים שהשלג בו לא הגיוני, ומדמה אירוע של ארבעה ימי שלג- דבר שכבר קרה בעבר).
-
RE: דרמה! מינוס 3 בירושלים בפסח!
מאור גליל העליון אמר בדרמה! מינוס 3 בירושלים בפסח!:
ז'ק אמר בדרמה! מינוס 3 בירושלים בפסח!:
אדיב למה להמתין לפסח? כרגע בצפון בני- ברק נמדדת טמפרטורה של מינוס 8 מעלות כאשר הכל קפוא מסביב. אמיתי ! לא מתיחה של 1 באפריל !
לא מאמין ? אם אני אראה לך תמונות תאמין ? לא מה''בינה''- אמיתי לגמרי ! אז בבקשה תמונה
נראה לי אתה צריך להזמין חדש, מקפיא אמור להיות מינוס 18 עד מינוס 20
ואגב, בצפת היה אתמול 250 מעלות ממש סמוך למקפיא (היו שם תרנגולות שלא תאמין... פשוט הפכו לשניצלים)צודק, לא שמתי לב לספרה 1 שנשמטה. תיקנתי בהתאם.