שובה של העננות הבינונית הבוקר (וגם: "החצב- מבשר הסתיו''- והקשר לפרשת השבוע)
-
לאחר שבשבוע שעבר קיבלנו במשך כמה ימים מופע מכובד ומרשים של עננות גבוהה ובינונית, היום לאחר יותר משבוע שוב מופע של עננות בינונית בשעות הבוקר באופק הדרומי מזרחי כאן בגוש דן.
-
ובאותו זמן ממש- כניסה של עננות נמוכה מצד מערב שכיסתה תוך זמן קצר את כל השמיים, כך שהעננות הבינונית הוסתרה מהעין.
-
ובגבעה הסמוכה לביתי (גבעת הזית, או בשמה האחר ''תל זייתון'')- פריחת החצבים.
החצבים המצולמים צומחים על המדרונות של הגבעה במקומות לא נוחים כ''כ לגישה, כך שהם צולמו מרחוק בזום גדול, מה שקצת פוגע באיכות של התמונות, אבל גם כך אפשר להתרשם. מהכרותי את השטח- בתוך כמה ימים תהיה צמיחה ופריחה בכל חלקי הגבעה, כך שיהיו תנאים יותר נוחים לצילום.
-
לפי מצב הגבעה מבחינת פריחת החצבים, השטח המצולם היה אמור להיות כעת עם צמיחה ופריחה של עשרות חצבים. מדובר במידרון שבשנים כתיקונם יש בו את הצמיחה והפריחה הגדולה ביותר בגבעה, אך שריפה ששרפה את המדרון שינתה את התמונה. אל דאגה- החצבים יצמחו ויפרחו בסוף, כי הפקעות שנמצאות באדמה לא ניפגעות באופן משמעותי כתוצאה משריפה, אבל האדמה בהחלט מושפעת מהשריפה, ולכן הצמיחה מתעכבת ביחס למה שקורה בכל שנה.
-
וכך נראה המדרון השרוף בשנים כתיקונם
תמונות שצילמתי במדרון השרוף לפני כשנה, בערך בתקופה הזאת בשנה.
-
ומה הקשר בין החצב לפרשת השבוע- פרשת שופטים ? איסור הסגת גבול- החצב בתפקיד "משמר הגבול"
נאמר בפסוק (דברים י"ט, י"ד) "לֹא תַסִּיג גְּבוּל רֵעֲךָ אֲשֶׁר גָּבְלוּ רִאשֹׁנִים בְּנַחֲלָתְךָ אֲשֶׁר תִּנְחַל בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ". בפסוק זה נאמר שמי שמסיג את גבולו של חבירו בארץ ישראל עובר על לאו נוסף של ''הסגת גבול'' חוץ מהלאו של "לא תגנוב" שקיים בכל מקום ולא רק בארץ ישראל.
ומהי "הסגת גבול" ? שאדם מזיז ממקומו את הדבר המורה היכן עובר הגבול בין חלקו לחלק חבירו, והוא מזיז אותו לתוך חלקו של חבירו ובכך מגדיל את חלקו.
וכיצד מונעים את הדבר הזה ? הגמרא במסכת בבא בתרא (דף נ"ו ע"א) מביאה בשם רב יהודה אמר רב שיהושע תיחם לישראל את הארץ ע"י החצבים, ופירש רשב"ם שיהושע תיחם באמצעות החצבים בין שבט לשבט ובין איש לאיש, לפי שאינו יונק לא מכאן ולא מכאן (מכיון שהשורשים שלו יורדים באופן ישר מתחת לחצב ולא מתפשטים לצדדים). ובמסכת ביצה (דף כ"ה ע"ב) אומרת הגמרא ש"החצב מקטע את רגליהם של הרשעים". ושני פירושים נאמרו ע"ז במפרשים. רש"י פירש: "עשב ששרשיו נוקבין ויורדין בעומק, ואין מתפשט לצדדין כלל, ונוטעין אותו בין גבולי שדות, ובו תיחם יהושע לישראל את הארץ, מקטע רגלי הרשעים ליום הדין שגוזלין וחומסים ומשיגין גבול ואין למדין ממנו". אך מפרשים אחרים פירשו (רבי נחמן בן הרמב"ן, רבינו חננאל, הערוך, המהרש"א בחידושי אגדות) שהחצב מקטע את רגלי הרשעים שמסיגים את הגבול, כי אפשר לבדוק היכן נמצאים החצב ושורשיו בתוך האדמה ולדעת ע"פ זה היכן באמת היה הגבול בין שתי השדות ולגלות עי"ז את הסגת הגבול שנעשתה ע"י הרשע. (יעויין בגמ' בבבא בתרא נ"ה ע"א ונ"ו ע"א ששם מבואר שהחצב היה סימן גמור לחלוקת השדות ומיקום הגבול ביניהן).
אמור מעתה: "החצב- לא רק "מבשר הסתיו", אלא גם "משמר הגבול".