חידה לפרשת השבוע- פרשת "קדושים"
-
האם אתם מצליחים למצוא איזה קשר בין דברים שנזכרו בפרשת השבוע פרשת "קדושים" לבין נושא מזג האוויר ? אם כן- תשתפו אותנו.
אני מצאתי בין ששה לשבעה דברים שנזכרו בפרשה, ואשר מצאנו במקומות אחרים (פסוקים או גמרות) קשר של אותו דבר למזג האוויר.
וכדרכי- אתן כאן רמזים לאותם דברים בצורת מראי מקומות:
(א) ויקרא פרק י"ט פסוק ד', פרק כ' פסוקים א'- ה'. דברים פרק י"א פסוקים ט"ז- י"ז.
(ב) ויקרא פרק י"ט פסוקים י"א- י"ב. תענית דף ח' ע"א (רבי אמי) וע"ב (ר' יוחנן) דף ט' ע"ב (עולא).
(ג) ויקרא פרק י"ט פסוק י"ג. תענית דף ז' ע"ב.
(ד) ויקרא פרק י"ט פסוק ט"ז. תענית דף ז' ע"ב.
(ה) ויקרא פרק י"ט פסוק ל"ו. תענית דף ח' ע"א.
(ו) ויקרא פרק י"ט פסוק ל"ז ופרק כ' פסוקים ח' וכ"ב. ויקרא פרק כ"ו פסוקים ג'- ד', פסוקים ט"ו וי"ט. דברים פרק י"א פסוקים י"ג- י"ד, פרק כ"ח פסוקים א' וי"ב, פסוקים ט"ו וכ"ג- כ"ד.
(ז) ויקרא פרק כ' פסוקים י'- כ"א, פרק י"ט פסוק כ"ט וברש"י שם.נתראה שוב בעז"ה ביום ראשון עם הפתרונות.
בהצלחה ובברכת "יוסיף דעת".
שבת שלום וחודש טוב וקיץ בריא לכולכם.
-
חידון לפרשת "קדושים"- הפיתרון
ובכן- כפי שכתבתי בשאלת החידון, נראה לי שאפשר למצוא בין שישה לשבעה עניינים הניזכרים בפרשה שיש להם קשר למה שמובא בפסוקים ובגמרא בענין מזג האויר.
ומה הם הדברים והעניינים ? (א) איסור עבודה זרה. (ב) איסור שקר כחש ומרמה. (ג) איסור גזל ועושק. (ד) איסור לשון הרע ורכילות. (ה) החובה להיות בעל אמנה. (ו) החיוב לשמור את כל החוקים והמפשטים ושלא לעבור עליהם. (ז) איסור עריות.
ומה הקשר בין העניינים הנ"ל לבין מזג האוויר ? ההסבר הרי הוא לפניכם.
-
הקשר הראשון- איסור עבודה זרה
התורה מצווה אותנו בפרשת קדושים (ויקרא פרק י"ט פסוק ד'): "אל תפנו אל האלילים ואלוהי מסכה לא תעשו לכם". ובהמשך הפרשה (פרק כ' פסוקים א'- ה') נזכר האיסור לתת מזרעו למולך, שאף זה סוג של עבודה זרה.
והקשר למזג האוויר ברור ופשוט וכפי שאנו אומרים כל יום בקריאת שמע "הישמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלוהים אחרים והשתחויתם להם, וחרה אף ה' בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר". (דברים פרק י"א פסוקים ט"ז- י"ז). נמצא שעוון עבודה זרה גורם לעצירת הגשמים.
-
הקשר השני- האיסור לשקר ולכחש ולרמות
התורה מצווה אותנו בפרשת קדושים (ויקרא פרק י"ט פסוקים י"א- י"ב) "לא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו, ולא תשבעו בשמי לשקר". ובהמשך הפרשה מצווה התורה (פרק י"ט פסוקים ל"ה- ל"ו) "לא תעשו עוול במשפט במשקל ובמשורה, מאזני צדק אבני צדק איפת צדק הין צדק יהיה לכם". והיינו שלא לרמות במסחר. ובגמרא במסכת בבא מציעא (דף מ"ט ע"א) דורשת הגמרא את שנאמר בפרשתינו "הין צדק יהיה לך"- שיהא הן שלך צדק ולאו שלך צדק, ומפרש אביי שהכוונה היא שלא ידבר אחד בפה ואחד בלב.
והקשר למזג האוויר- בגמרא במסכת תענית דף ח' ע"ב אמר ר' יוחנן אין הגשמים נעצרין אלא בשביל פוסקי צדקה ברבים ואין נותנין, שנאמר "נשיאים ורוח וגשם אין איש מתהלל במתת שקר", ופירש רש"י שנשיאים (עננים) ורוח באים לעולם כאילו שהולך לרדת גשם, אך הגשמים אינם יורדים בגלל האיש המתהלל במתת שקר, וזה מידה כנגד מידה, כשם שהוא משקר ומראה כאילו הוא נותן לעניים והוא באמת אינו נותן, כך השמים מראים כאילו הם הולכים להוריד גשם אך בפועל אינם מורידים. (והנהגה זו של פסיקת צדקה ברבים ללא כוונה אמיתית לתת היא סוג של דיבור של אחד בפה ואחד בלב שע"ז אמר אביי במסכת בבא מציעא שהאזהרה שלא לעשות כן היא במה שנאמר בפרשתינו "הין צדק יהיה לך").
ובגמרא בתענית דף ט' ע"ב מובא עוד- שיש עננים הנקראים "פורחות", ואותם עננים הם סימן שהגשם ממשמש ובא. ומספרת הגמרא שעולא נזדמן לבבל, וראה את אותם עננים הנקראים "פורחות", והוא אמר לבני אותו המקום שימהרו לפנות את הכלים שלהם מהשדה לתוך הבית כדי שלא יתקלקלו בגשם שעומד לרדת. לבסוף לא ירד גשם. אמר ע"ז עולא "כמו שהבבלים הם שקרנים, כך גם סימני הגשמים שלהם משקרים", דהיינו שהעננים מבשרים על ירידת גשמים, אך בפועל הגשמים אינם יורדים. עד כאן הסיפור. ושוב אנו רואים שהשקר יכול לגרום לכך שלא ירדו גשמים, או שסימני הגשמים לא יהיו מהימנים. (מודלים שמפשלים קשות- מכירים?).
ומאידך- מצינו שההקפדה על עמידה בדיבור היא סיבה לירידת הגשמים, שבגמרא בתענית דף ח' ע"א אמר רבי אמי- אין הגשמים יורדים אלא בשביל בעלי אמנה, דהיינו אנשים העומדים בדיבורם, שזה ההיפך הגמור מלשקר, ועל כך בהמשך בקשר החמישי.
-
הקשר השלישי- איסור גזל ועושק
התורה מצווה אותנו בפרשת קדושים (ויקרא פרק י"ט פסוק י"א) "לא תגנובו". ובהמשך הפרשה מצווה התורה (פרק י"ט פסוקים ל"ה- ל"ו) "לא תעשו עוול במשפט במשקל ובמשורה, מאזני צדק אבני צדק איפת צדק הין צדק יהיה לכם". וגם ענין זה של רמאות במסחר הוא ענין של איסור גזל.
והקשר למזג האוויר- בגמרא במסכת תענית דף ז' ע"ב אמר רבי אמי אין הגשמים נעצרין אלא בעוון גזל, שנאמר "על כפיים כסה אור", בעוון כפיים כסה אור, ואין "כפיים" אלא חמס (גזל), שנאמר "ומן החמס אשר בכפיהם", ואין "אור" אלא מטר, שנאמר "יפיץ ענן אורו" (דהיינו שהמלאך הממונה על הגשמים יפזר את ענן גשמו של הקב"ה).
-
ומדוע העונש על עוון גזל בא בצורה של עצירת גשמים ?
באיוב פרק ל"ו פסוקים כ"ז- ל"א נאמר: "כִּי יְגָרַע נִטְפֵי מָיִם יָזֹקּוּ מָטָר לְאֵדוֹ. אֲשֶׁר יִזְּלוּ שְׁחָקִים יִרְעֲפוּ עֲלֵי אָדָם רָב. אַף אִם יָבִין מִפְרְשֵׂי עָב תְּשֻׁאוֹת סֻכָּתוֹ. הֵן פָּרַשׂ עָלָיו אוֹרוֹ וְשָׁרְשֵׁי הַיָּם כִּסָּה. כִּי בָם יָדִין עַמִּים יִתֶּן אֹכֶל לְמַכְבִּיר". ועיקר ביאור הפסוקים- שאיוב מזכיר בפסוקים אלה את שבח פועל מידותיו של הקב"ה שמכין או מונע גשם, ובגשם הקב"ה ידין עמים רבים והיינו שמעניש אותם ע"י הגשם, ומאידך יתן ע"י הגשמים אוכל למכביר והיינו שכר לצדיקים. והמהרש"א בחידושי אגדות בתענית דף ז' ע"ב כתב שמבואר בפסוקים אלו באיוב שהקב"ה עושה עם העננים והמים דבר והיפוכו- עונש לרשעים ושכר לצדיקים. והנה בדור המבול דן ה' את הרשעים במים ע"י שהביא עליהם את המבול, ועונשם של דור המבול בא על החמס והגזל שהיה בידיהם וכמאמרם ז"ל שלא נחתם דינם של דור המבול אלא על הגזל. ונמצא שעל עוון הגזל היה ראוי לבוא מבול. אבל כיון שלאחר המבול נשבע ה' שלא יביא עוד מבול על הארץ, לכן דן אותם על החמס בהיפך, והיינו בעצירת גשמים.
ובקצרה- העונש על עוון גזל בא ע"י הגשם. ומעיקר הדין היה ראוי שיבוא ע"י ירידת מבול, אך לאחר השבועה שלא ירד עוד מבול בעולם, מעתה הוא בא ע"י עצירת הגשמים.
-
הקשר הרביעי- איסור לשון הרע ורכילות
התורה מצווה אותנו בפרשת קדושים (פרק י"ט פסוק ט"ז) "לא תלך רכיל בעמך", דהיינו איסור לשון הרע ורכילות.
והקשר למזג האוויר- בגמרא במסכת תענית דף ז' ע"ב אמר רבי שמעון בן פזי אין הגשמים נעצרין אלא בשביל מספרי לשון הרע, שנאמר: "רוח צפון תחולל גשם ופנים נזעמים לשון סתר", ופירש רש"י שם את הפסוק- שרוח צפונית תבטל גשם (תחולל= תבטל), וזה כמו שמראה הקב"ה פנים נזעמים בזה שאינו מביא גשם, וזה מפני לשון רכילות ("לשון סתר").
-
הקשר החמישי- החובה להיות בעל אמנה
להיות "בעל אמנה" הוא מה שאנחנו נוהגים לומר "שמילה שלך תהיה מילה". והיכן זה נזכר בפרשת השבוע ? התורה מצווה אותנו (פרק י"ט פסוק ל"ו) "הין צדק יהיה לכם", ועל זה דרשו חז"ל (בבא מציעא דף מ"ט ע"א) שיהא הן שלך צדק ולאו שלך צדק, ולפי הבנת ר' יוחנן שם הכוונה שאדם חייב לעמוד בדיבורו ואסור לו לחזור מדיבורו, ואם הוא חוזר בו הרי הוא "מחוסר אמנה" והרי הוא בקללת "מי שפרע מאנשי דור המבול ואנשי דור הפלגה הוא עתיד ליפרע ממי שאינו עומד בדיבורו".
והקשר למזג האוויר- בגמרא במסכת תענית דף ח' ע"א אמר רבי אמי- אין הגשמים יורדים אלא בשביל בעלי אמנה, שנאמר "אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף", ופירש רש"י שבזמן ש"אמת מארץ תצמח", והיינו שיש אמונה במשא ומתן, אז "צדק משמים נשקף" דהיינו גשמים שהם צדקה.
-
הקשר השישי- החיוב לשמור את כל החוקים והמשפטים ושלא לעבור עליהם
התורה מצווה אותנו בפרשה כמה וכמה פעמים על שמירת החוקים והמשפטים, (פרק י"ט פסוק ל"ז, פרק כ' פסוקים ח', כ"ב) "ושמרתם את כל חוקותי ואת כל משפטי ועשיתם אותם".
והקשר למזג האויר- התורה בכמה מקומות אומרת ששמירת המצוות החוקים והמשפטים הם תנאי לירידת גשמי ברכה, ומאידך אי שמירתם היא סיבה לאי ירידת הגשמים או ירידה באופן המזיק. בפרשת בחוקותי (ויקרא פרק כ"ו פסוקים ג'- ד') אומרת התורה "אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם, ונתתי גשמיכם בעיתם". ומאידך אומרת התורה (שם פסוקים ט"ו, י"ט) "ואם בחוקותי תמאסו ואם את משפטי תגעל נפשכם לבלתי עשות את כל מצוותי וגו', ונתתי את שמיכם כברזל". וכן בספר דברים פרק י"א פסוקים י"ג- י"ד מבטיחה התורה "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי אשר אנוכי מצווה אתכם היום לאהבה את ה' אלוקיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם, ונתתי מטר ארצכם בעיתו יורה ומלקוש". ושם בפרק כ"ח פסוקים א' וי"ב נאמר "והיה אם שמוע תשמע בקול ה' אלוקיך לשמור לעשות את כל מצוותיו וגו', יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים לתת מטר ארצך בעיתו". ומאידך אומרת שם התורה (פסוקים ט"ו, כ"ג- כ"ד) "והיה אם לא תשמע בקול ה' אלוקיך לשמור לעשות את כל מצוותיו וחוקותיו אשר אנכי מצווך היום וגו', והיו שמיך אשר על ראשך נחושת וגו', יתן ה' את מטר ארצך אבק ועפר מן השמים ירד עליך עד השמדך".
נסיים בתפילה "שערי שמים פתח ואוצרך הטוב לנו תפתח, תושיענו וריב אל תמתח, והושיענו אלוקי ישענו".
-
הקשר השביעי- איסור עריות
בפרק י"ט פסוק כ"ט וכן בפרק כ' פסוקים י'- כ"א מזהירה התורה וכן כותבת את העונשים על איסורי עריות שונים. ומדברי רש"י בפרק י"ט פסוק כ"ט מבואר שהעונש על עריות הוא שהארץ אינה מוציאה את פירותיה, וכן הוא אומר וימנעו רביבים, דהיינו שהגשמים נעצרים ולכן אין הארץ מוציאה את פירותיה.