אנחנו נמצאים כבר בטווח הבינוני של התחזית, וכפי הנראה אפשר לומר בודאות כי בשבוע הבא צפוי מזג אויר שרבי בחציו הראשון של השבוע. ביום שני ערב ר''ה השרב אמור כנראה להגיע לשיאו. האם השרב (במידה ויהיה) יכלול גם את יום א' דר''ה? לצערינו- לפי המודלים כעת כנראה שכן, אך כאמור יש לקחת את הכל בערבון מוגבל.
פרטי קבוצה פרטי
משקיען
משתמשים שתרמו לפורום באופן משמעותי יקבלו את התג
רשימת חברי הקבוצה
לכניסה
-
RE: לקראת שרב בראש השנה הבעל''ט?
-
RE: פרשת שופטים: ''לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים'', החצב מבשר הסתיו החל לפרוח
שלושה שבועות אחרי- הפריחות המרשימות ממשיכות (צילום מרחוק זום x10- x5)
-
RE: לקראת שרב בראש השנה הבעל''ט?
האם יש מקום להשוות בין הפוסט הזה לבין הפוסטים שהתפרסמו בעבר וזכו לביקורת מצידי?
''בארזים נפלה שלהבת'', ''טול קורה מבין עיניך''- כך מן הסתם חושבים כאן כאלה ואחרים. אתה שהרבית לעשות ''ליצנות מטאורולוגית'' ממי שהתעסק עם המודלים לטווח ההזוי, אתה מתעסק עם מודלים לעוד תשעה ימים, ועוד מייצר כותרת על סמך זה?!
אך לעניות דעתי העשירה והקובעת נראה לי שאין שום מקום להשוואה בין העיסוק ההוא שעמד תחת שבט ביקורתי לבין העיסוק שלי כאן בפוסט, וזאת מכמה סיבות:
(א) מכיון שמי שכתב את הפוסט הזה זה ''אני'', ואילו מי שכתב את הפוסטים האחרים זה ''לא אני'', זאת כבר סיבה מספקת לכך שהפוסט הזה ראוי להתייחסות רצינית ביותר, ואילו האחרים לביקורת וללעג... (טענה וגישה מוכרת?).
(ב) וביתר רצינות- כפי שכתב איש השלגים , העיסוק בפוסט הזה הוא בגלל המשמעות שיש מאחורי הפוסט, דהיינו מה שהגמ' במסכת בבא בתרא אומרת שהיום הראשון של ראש השנה מצביע על המגמה של כל השנה מבחינת חום/ קור. אז לא מדובר כאן רק על עיסוק במודלים על איזה אירוע נקודתי וחולף שאמור להיות בעוד שבוע וחצי-שבועיים, אלא באירוע שהוא למעשה אירוע מתגלגל על פני כל השנה, ולכן הסקרנות והמתח על מה שצפוי. להזכירכם שהיה כאן מי שבמוצאי שמחת תורה בשנה שעברה בישר את הבשורה הלא טובה על שנת בצורת שאנו עומדים בפתחה, וזאת על סמך מה שמובא באותה גמרא שנותנת סימנים לאיזה אופי יהיה לשנה מבחינת מזג האויר, ואתם הייתם אז הראשונים לדעת.
(ג) עיקר הביקורת שהיתה ויש לי זה על עיסוק אובססיבי מידי במודלים לטווח ההזוי, וזאת בזמן שכאשר כולם כבר נוכחו לדעת שבדרך כלל בסופו של דבר אין בינם לבין המציאות כמעט כלום, ועיקר הביקורת היתה מופנית כלפי אלה שהתייחסו אל המודלים לטווח ההזוי בכזאת רצינות תהומית שרק היה חסר שהם יזמינו חופשת סקי לעוד שבועיים בירושלים לנוכח השלג הכבד שבוודאות ירד אז לפי''מ שנראה לפי המודל הפקיסטני לטווח הארוך. זה היה פשוט נילעג, וכך צצו להם הסיפורים על קופרשטיין וכו' כדי להעביר את המסר שיש לקחת את הדברים בפרופורציות הנכונות.
(ד) יש הבדל תהומי בין רמת האמינות של המודלים בתחזיות בעונות המעבר והחורף, לבין התחזיות בעונת הקיץ. רמת הדיוק של התחזיות בעונת הקיץ גבוהה לעין ערוך מאשר בשאר העונות, וזה גם בתחזיות לטווח הבינוני- ארוך. אפשר לומר שהמודלים צפו את גלי החום שעברנו בקיץ האחרון וגם את אירועי השרב בתחילת הקיץ בצורה די מדוייקת ובטווח זמן די ארוך קודם לאירוע (שבוע ויותר קודם). הסיבה לכך פשוטה- מזג האוויר בקיץ הוא די יציב ולא דינמי, וגם אירועים כמו גלי חום נוצרים בתהליכים לא דינמיים כמו בחורף ובעונות המעבר, וכגון גל חום שנוצר בדר''כ בקיץ כתוצאה מהתרכסות, שאת תהליך ההתרכסות די קל לחזות ואף לטווח ארוך, ומה שנותר למודל ולחזאים לעשות זה רק לנתח לאיזה רמה של חום תביא ההתרכסות ולכמה זמן. אבל בתהליכים בחורף שזוכים להתייחסות דהיינו מערכות גשם וכדו', אלו תהליכים מאוד דינמיים שאופיים יכול להשתנות בכל רגע, ולכן הניסיון לחזות את הצפוי ואפילו לטווחים קצרים הוא קשה ומורכב בהרבה, ומכל שכן שלטווח ארוך יש כבר קושי גדול לדייק ולפעמים אפילו לתת מגמה למה צפוי לטווח הארוך.
ובכל מקרה לגבי הפוסט הנוכחי- מסתבר שכנראה אנחנו מתחילים להיכנס לאט לאט לעונת מעבר מבחינת זה שהמודלים מתקשים לתת תחזית אמינה לטווחים היותר ארוכים, כך שאולי זאת היתה טעות לתת משקל לתחזית לטווח כ''כ ארוך עד כדי יצירת כותרת על שרב שאולי צפוי בר''ה.
-
RE: לקראת שרב בראש השנה הבעל''ט?
אוהב שלג לא ישבע איש השלגים האמת? פשוט שיעמם לי וחיפשתי למשוך קצת תשומת לב עם איזה כותרת מפוצצת וכנראה שהצלחתי.
ולגופו של ענין- אני באמת עומד דרוך למה שיקרה ביום א' דר''ה, וכן- הציפיה והסקרנות מביאים את האדם לפעמים לצאת מגידרו הרגיל, וכדברי חז''ל שגדולה אהבה/ שנאה שמקלקלת את השורה, ובמקרה שלנו- גדולה הסקרנות שמקלקלת את השורה.
-
RE: לקראת שרב בראש השנה הבעל''ט?
אוהב שלג לא ישבע
גם אני חשבתי על זה.
אבל ברוח הימים הקדושים, ישר חשבתי להליץ עליו יושר
שהוא איש תורה אמיתי ומאמין גדול. ומשכך הוא מסתכל על יום ראש השנה בחרדת קודש בעניין של מזג האויר, (בין היתר) כי הוא מבין באמת לעומק מה המשמעות של זה אלינו לכל השנה.
מבחינתו זה דרמטי פי מליון ממה יהיה מזג האויר בפורים, או האם יהיה שלג בעוד רמ''ח שעות...
ומשכך כאשר הדבר חשוב לך באמת, אתה מנסה להיתלות על כל בדיל מידע, ודואג לשתף בזה את כולם.
(במאמר המוסגר מאוד, המסקנה היא שאין הבדל בינו לאחרים, כל ההבדל הוא ברמת החשיבות של האירוע שבפתחנו. בשבילו שלג זה לא דרמה, אך מזג האויר בראש השנה זה דרמה. בניגוד לאחרים. אבל שורה תחתונה זה מגיע ממקום רוחני גבוה. וזו ההלצת יושר.)
אתה מוזמן להצטרף אלי לכף זכות הזו.
ויה''ר שבזכות שדננו אותך ( ז'ק ) לזכות כך ידונונו משמיים לזכות. -
RE: לקראת שרב בראש השנה הבעל''ט?
וכדרכם של המודלים, בעידכון האחרון המגמה הפוכה לגמרי- ירידה בטמפרטורות במהלך ראש השנה ללא שרב. אז כנראה שעד לראש השנה עוד יהיו הרבה שינויים.
-
לקראת שרב בראש השנה הבעל''ט?
אומנם הטווח רחוק מאוד- כמעט בעוד עשרה ימים, אבל לפי חלק מהמודלים צפויה התחממות ניכרת לקראת אמצע שבוע הבא כאשר ביום הראשון של ראש השנה יהיה חם מהרגיל וצפוי שרב בפנים הארץ ובהרים.
עם הדבר אכן יתממש, לפי דברי הגמ' במסכת בבא בתרא דף קמ''ז אז הדבר מצביע על מגמה של השנה הבאה עלינו לטובה שהיא צפויה להיות שנה חמה בהרבה מהרגיל. נקווה שהמגמה תשתנה
-
RE: לקראת ערב מרגש, ממתינים בצפיה דרוכה.
ז'ק אמר בלקראת ערב מרגש, ממתינים בצפיה דרוכה.:
שימי אמר בלקראת ערב מרגש, ממתינים בצפיה דרוכה.:
ז'ק אמר בלקראת ערב מרגש, ממתינים בצפיה דרוכה.:
ז'ק אמר בלקראת ערב מרגש, ממתינים בצפיה דרוכה.:
אדיב אמר בלקראת ערב מרגש, ממתינים בצפיה דרוכה.:
תכינו את המצלמות.
עד כמה שהבנתי, השיא הינו בין 21:11 - 21:45כותרת: "לקראת ערב מרגש- ממתינים בציפיה דרוכה". שאלה הילכתית- האם מותר להסתכל בליקוי לבנה, האם מותר לספר לחברו ''יש ליקוי לבנה של פעם בכמה שנים, בוא תראה''. תבררו היטב ויתכן שתקבלו תשובה מפתיעה שתקלקל לכם קצת את החגיגה.
וז"ל שו"ת ישועת משה ח"ג סימן ל"ז: נראה לי דגם מטעם אחר אין לברך על הלבנה בשעת לקויה, כי הרי אמרו חז״ל בסוכה כ"ט ע"א בזמן שלבנה לוקה סימן רע לשונאיהם של ישראל. ואמרו: אין מזכירים שמו של הקב״ה על הקללה (מדה״ג בראשית כד), ואין מברכין על כוס של פורענות (ברכות נ"א ע"ב), ואין הקב״ה מייחד שמו על הרעה אלא על הטובה (מד״ת תזריע ט), בפרט במצוה זו שצריכים לקבל פני השכינה בשמחה וקבעהו בדרך זו כבד״מ אר"ח תכ"ו ב', ואנו מתפללים שהם עתידים להתחדש כמותה, ואין להסתכל בליקויה וקלקולה, ואם כן כש״כ שאין לברך אז, עכ"ל.
ואם ננקוט כדבריו, נמצא גם שכל הפירסום הגדול לליקוי הלבנה הצפוי, וההזמנה של אחרים לצפות ולתעד את התופעה, כ"ז בטעות יסודו, שהרי לגבי ראיית קשת הביא המשנ"ב (סי' רכ"ט ס"ק א') את דברי החיי אדם, וז"ל: ואין כדאי להגיד לחבירו שיש קשת מטעם "מוציא דבה". ואף שידוע שהגר"ע יוסף זצוק"ל פסק שכן יגיד לחבירו שיש קשת בכדי לזכותו בברכה, מ"מ כ"ז לא שייך לענין ליקוי לבנה, שהרי כאן יש רק את הסימן הרע ואין שום ברכה שנוכל לומר שהוא מזכה לחבירו, וא"כ לכו"ע הרי זה בבחינת "מוציא דיבה הוא כסיל".
ויעוין בספר חסידים סי' ר"ל שכתב, וז"ל: ואם אדם רואה מאורות לוקים כגון לבנה, צריך להתענות, שהרי בשביל חלום מתענה, מפני כל העולם לא כ"ש, עכ"ל. (הו"ד במשנ"ב סי' תק"פ ס"ק ב').
כנראה שבאמת היינו צריכים לצום!!
לאחר שבוע של ליקוי מאורות, ולאחריו מאורעות לא עלינו, מתוך ההפטרה של השבת (כי תבוא)
לֹא יִשָּׁמַע עוֹד חָמָס בְּאַרְצֵךְ שֹׁוד וָשֶׁבֶר בִּגְבוּלָיִךְ וְקָרָאת יְשׁוּעָה חוֹמֹתַיִךְ וּשְׁעָרַיִךְ תְּהִלָּה. לֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם וּלְנֹגַהּ הַיָּרֵחַ לֹא יָאִיר לָךְ וְהָיָה לָךְ ה' לְאוֹר עוֹלָם וֵאלֹוקיִךְ לְתִפְאַרְתֵּךְ. לֹא יָבוֹא עוֹד שִׁמְשֵׁךְ וִירֵחֵךְ לֹא יֵאָסֵף כִּי ה' יִהְיֶה לָּךְ לְאוֹר עוֹלָם וְשָׁלְמוּ יְמֵי אֶבְלֵךְ.
-
RE: שרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה
אוהב שלג לא ישבע יחי אדונינו המלך (ליומו)
-
RE: עדכוני סתיו - כאן
ובנתיים המגמה גם מתהפכת, לא רק שאין כרגע צפי להתקררות וגשם ב- 18 לחודש, אלא כנראה שתהיה התחממות בתאריך הזה.