• RE: הרואה שמורות טבע בחורבנן...

    לא מעניין בכלל הם אמרו שזה בגלל שמתחת לעצים יש מלא מוקדים של גחלים פעילים שבועות אחרי אז היה מלא מוקדים כאלה והם התפרצו והאש המחודשת רק עזרה לזה

    פורסם בפורום מזג האוויר אקלימוס
  • RE: הרואה שמורות טבע בחורבנן...

    איש השלגים ממש מעניין. שמונה מוקדי שריפות שונים בהרי ירושלים וזה לא הצתה. בפארק קנדה היו כמה מוקדי אש וזה לא הצתה. גם שאר הארץ בערה במקומות שונים וזה לא הצתה. הכל הגיע מהאש הקדמונית ומשורשי האש שלובו ע"י הרוח, מאוד מעניין. (כמובן שכוונת הכתבה היא שהשריפה המרכזית נבעה מהתפרצות מחודשת של שריפה קודמת, אך למי שקורא אותה היא עלולה ליצור את הרושם המוטעה כאילו כל הגהינום של האש שהארץ חוותה לפני כשבועיים וחצי לא היה הצתות אלא שריפות חוזרות. עוד ידרשו מאיתנו להתנצל לפני בני דודינו הישמעאלים על העלילה השפלה שהעלילו עליהם- כי הם כידוע חובבי ציון מפורסמים. ואנחנו נאמר בלשון אחרת- גם בלי חקירת כב"ה ברור שגל השריפות לפני כשבועיים וחצי נבע רובו ככולו מהצתות, רק שמחקירת כב"ה עולה ששריפה אחת שאומנם היתה מרכזית וגדולה לא נבעה מהצתה, אלא נבעה מהתחדשות חוזרת של שריפה שהיתה שבוע- שבועיים קודם לכן- כנראה כתוצאה מהצתה).

    פורסם בפורום מזג האוויר אקלימוס
  • RE: גלריה מפתיעה ומרעננת מטבריה בסופ"ש האחרון.

    ז'ק בהנחה שאתה יודע מה שמי
    אז אתה וודאי מכיר את הסיפור שהיה בירושלים לפני 102 שנה (אאל”ט)
    על הת”ח שלא נספד כהלכה

    פורסם בגלריות וסרטונים
  • RE: גלריה מפתיעה ומרעננת מטבריה בסופ"ש האחרון.

    ז'ק אמר בגלריה מפתיעה ומרעננת מטבריה בסופ"ש האחרון.:

    גשם עד בלי די איש השלגים מחר בעז''ה ובל''נ אני אביא לכם כאן משהו מעניין בענין ''כתמי השמש''.

    בגמרא בסוכה (כ"ט ע"א) מובא: ת''ר- בזמן שהחמה לוקה סימן רע לכל העולם כולו וכו', תניא רבי מאיר אומר כל זמן שמאורות לוקין סימן רע לשונאיהם של ישראל מפני שמלומדין במכותיהן וכו', תנו רבנן בזמן שהחמה לוקה סימן רע לעובדי כוכבים לבנה לוקה סימן רע לשונאיהם של ישראל, מפני שישראל מונין ללבנה ועובדי כוכבים לחמה. לוקה במזרח- סימן רע ליושבי מזרח, במערב- סימן רע ליושבי מערב, באמצע הרקיע- סימן רע לכל העולם כולו וכו'. ת''ר בשביל ארבעה דברים חמה לוקה- על אב בית דין שמת ואינו נספד כהלכה וכו'. ומקשים העולם שמה שייך שליקוי החמה יהיה סימן רע לכל העולם/ לישראל/ לאומות העולם/ ליושבי מזרח- מערב וכו', וגם מה שייך לומר שבשביל ארבעה דברים החמה לוקה, והרי ליקוי החמה הוא תהליך טבעי לגמרי המחויב מצד מהלך גרמי השמים, וזה מחויב שהוא יהיה, ואנחנו יודעים לומר באיזה זמן בדיוק ילקו המאורות עד סוף העולם.

    וכמה פירושים נאמרו בנסיון ליישב את הקושיא הנ"ל. ואחד מן הפירושים המפורסמים הוא פירושו של רבי יונתן אייבשיץ זצ"ל בספרו יערות דבש (ח"ב דרוש י"ב), וז"ל: אמרו חז"ל בשביל ד' דברים חמה לוקה, ואחד מהם על אב בית דין שמת ולא נספד כהלכה. וכבר הבינו רבים זה הכוונה בליקוי הוא הניגוד שקורין "ליקוי חמה" "ליקוי לבנה", ולכך צחקו צעירים על דברי חז"ל, שדבר זה טבעי הוא על פי חשבון, ויכול אדם לחשוב מהיום עד סוף עולם כמה שנים יהיה בו הליקוי המאורע באיזה יום ובאיזה שעה ובאיזה מקום, ועל המדינות יאמר איזה ירגישו ואיזה לא ירגישו, וא"כ מה זה דיתייחס לחטא ועונש. אך באמת אין זה שם ליקוי, ואם יעמיד אדם דבר בפני נר החוצץ בינו לאורו, וכי הליקוי בנר, הלא הנר מבהיק אורו מבלי חסרון, רק חסרון במקבלים שיש כאן דבר חוצץ. ואף כאן בזמן נגודי הנ"ל, כי השמש והירח הולכין ומאירין מבלי השתנות, רק הלבנה חוצצת בפני חמה, או צל ארץ חוצץ בפני לבנה, ומה זה ליקוי אשר יקרא לו?! אך באמת הוא כך, כאשר דרשתי כבר, כי לפעמים נמצא בחמה עצמה כתמים גדולים, כאשר מצאו בזמנים בכלי הבטה, וכתמים אלו אין להם סבה ידועה, ומכל שכן זמן ידוע וחשבון, וכאשר יהיו בה כתמים, אין אורה מבהיק כל כך כמו בלי כתמים, וא"כ זהו ליקוי חמה באמת, כי החמה אפסה אורה, וזהו סיבת עונש, וזהו מאורות לוקין. ובאמת לעבירות שנולדו בנו אין אנו מרגישים בו כלום בהעדר קצת אור מהחמה, אבל קדמונים הרגישו למאוד בחסרון אורה ברוב או במעט, כי הוא חשכת אור, וכל כך מיעוט שפעת בבני אדמה בצחצחו ובמתכונתו, וכל פעולתו בתולדה, כמאמר הפילוסוף אדם יולידהו אדם משמש, ולכך עונש גדול במה שקרה כתמים לחמה וקדרות, כי למאוד גברו, וזהו בסיבות חטאים שהזכירו חז"ל, ולפי גודל כבד עון, כן יקרה הליקוי והקדרות במאורות, עכ"ל היערות דבש.

    פורסם בגלריות וסרטונים
  • RE: גלריה מפתיעה ומרעננת מטבריה בסופ"ש האחרון.

    ז'ק אמר בגלריה מפתיעה ומרעננת מטבריה בסופ"ש האחרון.:

    גשם עד בלי די איש השלגים מחר בעז''ה ובל''נ אני אביא לכם כאן משהו מעניין בענין ''כתמי השמש''.

    בגמרא בסוכה (כ"ט ע"א) מובא: ת''ר- בזמן שהחמה לוקה סימן רע לכל העולם כולו וכו', תניא רבי מאיר אומר כל זמן שמאורות לוקין סימן רע לשונאיהם של ישראל מפני שמלומדין במכותיהן וכו', תנו רבנן בזמן שהחמה לוקה סימן רע לעובדי כוכבים לבנה לוקה סימן רע לשונאיהם של ישראל, מפני שישראל מונין ללבנה ועובדי כוכבים לחמה. לוקה במזרח- סימן רע ליושבי מזרח, במערב- סימן רע ליושבי מערב, באמצע הרקיע- סימן רע לכל העולם כולו וכו'. ת''ר בשביל ארבעה דברים חמה לוקה- על אב בית דין שמת ואינו נספד כהלכה וכו'. ומקשים העולם שמה שייך שליקוי החמה יהיה סימן רע לכל העולם/ לישראל/ לאומות העולם/ ליושבי מזרח- מערב וכו', וגם מה שייך לומר שבשביל ארבעה דברים החמה לוקה, והרי ליקוי החמה הוא תהליך טבעי לגמרי המחויב מצד מהלך גרמי השמים, וזה מחויב שהוא יהיה, ואנחנו יודעים לומר באיזה זמן בדיוק ילקו המאורות גם בעוד מליון שנה.

    וכמה פירושים נאמרו בנסיון ליישב את הקושיא הנ"ל. ואחד מן הפירושים המפורסמים הוא פירושו של רבי יונתן אייבשיץ זצ"ל בספרו יערות דבש (ח"ב דרוש י"ב), וז"ל: אמרו חז"ל בשביל ד' דברים חמה לוקה, ואחד מהם על אב בית דין שמת ולא נספד כהלכה. וכבר הבינו רבים זה הכוונה בליקוי הוא הניגוד שקורין "ליקוי חמה" "ליקוי לבנה", ולכך צחקו צעירים על דברי חז"ל, שדבר זה טבעי הוא על פי חשבון, ויכול אדם לחשוב מהיום עד סוף עולם כמה שנים יהיה בו הליקוי המאורע באיזה יום ובאיזה שעה ובאיזה מקום, ועל המדינות יאמר איזה ירגישו ואיזה לא ירגישו, וא"כ מה זה דיתייחס לחטא ועונש. אך באמת אין זה שם ליקוי, ואם יעמיד אדם דבר בפני נר החוצץ בינו לאורו, וכי הליקוי בנר, הלא הנר מבהיק אורו מבלי חסרון, רק חסרון במקבלים שיש כאן דבר חוצץ. ואף כאן בזמן נגודי הנ"ל, כי השמש והירח הולכין ומאירין מבלי השתנות, רק הלבנה חוצצת בפני חמה, או צל ארץ חוצץ בפני לבנה, ומה זה ליקוי אשר יקרא לו?! אך באמת הוא כך, כאשר דרשתי כבר, כי לפעמים נמצא בחמה עצמה כתמים גדולים, כאשר מצאו בזמנים בכלי הבטה, וכתמים אלו אין להם סבה ידועה, ומכל שכן זמן ידוע וחשבון, וכאשר יהיו בה כתמים, אין אורה מבהיק כל כך כמו בלי כתמים, וא"כ זהו ליקוי חמה באמת, כי החמה אפסה אורה, וזהו סיבת עונש, וזהו מאורות לוקין. ובאמת לעבירות שנולדו בנו אין אנו מרגישים בו כלום בהעדר קצת אור מהחמה, אבל קדמונים הרגישו למאוד בחסרון אורה ברוב או במעט, כי הוא חשכת אור, וכל כך מיעוט שפעת בבני אדמה בצחצחו ובמתכונתו, וכל פעולתו בתולדה, כמאמר הפילוסוף אדם יולידהו אדם משמש, ולכך עונש גדול במה שקרה כתמים לחמה וקדרות, כי למאוד גברו, וזהו בסיבות חטאים שהזכירו חז"ל, ולפי גודל כבד עון, כן יקרה הליקוי והקדרות במאורות, עכ"ל היערות דבש.

    פורסם בגלריות וסרטונים
  • RE: גלריה מפתיעה ומרעננת מטבריה בסופ"ש האחרון.

    ז'ק אמר בגלריה מפתיעה ומרעננת מטבריה בסופ"ש האחרון.:

    גשם עד בלי די איש השלגים מחר בעז''ה ובל''נ אני אביא לכם כאן משהו מעניין בענין ''כתמי השמש''.

    בגמרא בסוכה (כ"ט ע"א) מובא: ת''ר- בזמן שהחמה לוקה סימן רע לכל העולם כולו וכו', תניא רבי מאיר אומר כל זמן שמאורות לוקין סימן רע לשונאיהם של ישראל מפני שמלומדין במכותיהן וכו', תנו רבנן בזמן שהחמה לוקה סימן רע לעובדי כוכבים לבנה לוקה סימן רע לשונאיהם של ישראל, מפני שישראל מונין ללבנה ועובדי כוכבים לחמה. לוקה במזרח- סימן רע ליושבי מזרח, במערב- סימן רע ליושבי מערב, באמצע הרקיע- סימן רע לכל העולם כולו וכו'. ת''ר בשביל ארבעה דברים חמה לוקה- על אב בית דין שמת ואינו נספד כהלכה וכו'. ומקשים העולם שמה שייך שליקוי החמה יהיה סימן רע לכל העולם/ לישראל/ לאומות העולם/ ליושבי מזרח- מערב וכו', וגם מה שייך לומר שבשביל ארבעה דברים החמה לוקה, והרי ליקוי החמה הוא תהליך טבעי לגמרי המחויב מצד מהלך גרמי השמים, וזה מחויב שהוא יהיה, ואנחנו יודעים לומר באיזה זמן בדיוק ילקו המאורות גם בעוד מליון שנה.

    וכמה פירושים נאמרו בנסיון ליישב את הקושיא הנ"ל. ואחד מן הפירושים המפורסמים הוא פירושו של רבי יונתן אייבשיץ זצ"ל בספרו יערות דבש (ח"ב דרוש י"ב), וז"ל: אמרו חז"ל בשביל ד' דברים חמה לוקה, ואחד מהם על אב בית דין שמת ולא נספד כהלכה. וכבר הבינו רבים זה הכוונה בליקוי הוא הניגוד שקורין "ליקוי חמה" "ליקוי לבנה", ולכך צחקו צעירים על דברי חז"ל, שדבר זה טבעי הוא על פי חשבון, ויכול אדם לחשוב מהיום עד סוף עולם כמה שנים יהיה בו הליקוי המאורע באיזה יום ובאיזה שעה ובאיזה מקום, ועל המדינות יאמר איזה ירגישו ואיזה לא ירגישו, וא"כ מה זה דיתייחס לחטא ועונש. אך באמת אין זה שם ליקוי, ואם יעמיד אדם דבר בפני נר החוצץ בינו לאורו, וכי הליקוי בנר, הלא הנר מבהיק אורו מבלי חסרון, רק חסרון במקבלים שיש כאן דבר חוצץ. ואף כאן בזמן נגודי הנ"ל, כי השמש והירח הולכין ומאירין מבלי השתנות, רק הלבנה חוצצת בפני חמה, או צל ארץ חוצץ בפני לבנה, ומה זה ליקוי אשר יקרא לו?! אך באמת הוא כך, כאשר דרשתי כבר, כי לפעמים נמצא בחמה עצמה כתמים גדולים, כאשר מצאו בזמנים בכלי הבטה, וכתמים אלו אין להם סבה ידועה, ומכל שכן זמן ידוע וחשבון, וכאשר יהיו בה כתמים, אין אורה מבהיק כל כך כמו בלי כתמים, וא"כ זהו ליקוי חמה באמת, כי החמה אפסה אורה, וזהו סיבת עונש, וזהו מאורות לוקין. ובאמת לעבירות שנולדו בנו אין אנו מרגישים בו כלום בהעדר קצת אור מהחמה, אבל קדמונים הרגישו למאוד בחסרון אורה ברוב או במעט, כי הוא חשכת אור, וכל כך מיעוט שפעת בבני אדמה בצחצחו ובמתכונתו, וכל פעולתו בתולדה, כמאמר הפילוסוף אדם יולידהו אדם משמש, ולכך עונש גדול במה שקרה כתמים לחמה וקדרות, כי למאוד גברו, וזהו בסיבות חטאים שהזכירו חז"ל, ולפי גודל כבד עון, כן יקרה הליקוי והקדרות במאורות, עכ"ל היערות דבש.

    פורסם בגלריות וסרטונים
  • RE: גלריה מפתיעה ומרעננת מטבריה בסופ"ש האחרון.

    ז'ק אמר בגלריה מפתיעה ומרעננת מטבריה בסופ"ש האחרון.:

    גשם עד בלי די איש השלגים מחר בעז''ה ובל''נ אני אביא לכם כאן משהו מעניין בענין ''כתמי השמש''.

    בגמרא בסוכה (כ"ט ע"א) מובא: ת''ר- בזמן שהחמה לוקה סימן רע לכל העולם כולו וכו', תניא רבי מאיר אומר כל זמן שמאורות לוקין סימן רע לשונאיהם של ישראל מפני שמלומדין במכותיהן וכו', תנו רבנן בזמן שהחמה לוקה סימן רע לעובדי כוכבים לבנה לוקה סימן רע לשונאיהם של ישראל, מפני שישראל מונין ללבנה ועובדי כוכבים לחמה. לוקה במזרח- סימן רע ליושבי מזרח, במערב- סימן רע ליושבי מערב, באמצע הרקיע- סימן רע לכל העולם כולו וכו'. ת''ר בשביל ארבעה דברים חמה לוקה- על אב בית דין שמת ואינו נספד כהלכה וכו'. ומקשים העולם שמה שייך שליקוי החמה יהיה סימן רע לכל העולם/ לישראל/ לאומות העולם/ ליושבי מזרח- מערב וכו', וגם מה שייך לומר שבשביל ארבעה דברים החמה לוקה, והרי ליקוי החמה הוא תהליך טבעי לגמרי המחויב מצד מהלך גרמי השמים, וזה מחויב שהוא יהיה, ואנחנו יודעים לומר באיזה זמן בדיוק ילקו המאורות גם בעוד מליון שנה.

    וכמה פירושים נאמרו בנסיון ליישב את הקושיא הנ"ל. ואחד מן הפירושים המפורסמים הוא פירושו של רבי יונתן אייבשיץ זצ"ל בספרו יערות דבש (ח"ב דרוש י"ב), וז"ל: אמרו חז"ל בשביל ד' דברים חמה לוקה, ואחד מהם על אב בית דין שמת ולא נספד כהלכה. וכבר הבינו רבים זה הכוונה בליקוי הוא הניגוד שקורין "ליקוי חמה" "ליקוי לבנה", ולכך צחקו צעירים על דברי חז"ל, שדבר זה טבעי הוא על פי חשבון, ויכול אדם לחשוב מהיום עד סוף עולם כמה שנים יהיה בו הליקוי המאורע באיזה יום ובאיזה שעה ובאיזה מקום, ועל המדינות יאמר איזה ירגישו ואיזה לא ירגישו, וא"כ מה זה דיתייחס לחטא ועונש. אך באמת אין זה שם ליקוי, ואם יעמיד אדם דבר בפני נר החוצץ בינו לאורו, וכי הליקוי בנר, הלא הנר מבהיק אורו מבלי חסרון, רק חסרון במקבלים שיש כאן דבר חוצץ. ואף כאן בזמן נגודי הנ"ל, כי השמש והירח הולכין ומאירין מבלי השתנות, רק הלבנה חוצצת בפני חמה, או צל ארץ חוצץ בפני לבנה, ומה זה ליקוי אשר יקרא לו?! אך באמת הוא כך, כאשר דרשתי כבר, כי לפעמים נמצא בחמה עצמה כתמים גדולים, כאשר מצאו בזמנים בכלי הבטה, וכתמים אלו אין להם סבה ידועה, ומכל שכן זמן ידוע וחשבון, וכאשר יהיו בה כתמים, אין אורה מבהיק כל כך כמו בלי כתמים, וא"כ זהו ליקוי חמה באמת, כי החמה אפסה אורה, וזהו סיבת עונש, וזהו מאורות לוקין. ובאמת לעבירות שנולדו בנו אין אנו מרגישים בו כלום בהעדר קצת אור מהחמה, אבל קדמונים הרגישו למאוד בחסרון אורה ברוב או במעט, כי הוא חשכת אור, וכל כך מיעוט שפעת בבני אדמה בצחצחו ובמתכונתו, וכל פעולתו בתולדה, כמאמר הפילוסוף אדם יולידהו אדם משמש, ולכך עונש גדול במה שקרה כתמים לחמה וקדרות, כי למאוד גברו, וזהו בסיבות חטאים שהזכירו חז"ל, ולפי גודל כבד עון, כן יקרה הליקוי והקדרות במאורות, עכ"ל היערות דבש.

    פורסם בגלריות וסרטונים
  • RE: "מוריד הטל"- על הטל ועל חשיבותו לעולם (משולב תוכן תורני ומדעי)

    בית גוברין והקשר שלה לפוסט

    מה הקשר בין בית גוברין לבין נושא הפוסט ? ובכן- התשובה היא כפי שהביא איש השלגים את דברי הילקוט (המקור הוא במדרש רבה פרשה ס"ז סעיף ו'). לאחר שיעקב קיבל את הברכות מיצחק, מבקש עשיו מיצחק אביו לברך גם אותו. לבסוף מתרצה יצחק ומברך אותו "הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם מֵעָל". ואומר המדרש: "הנה משמני הארץ"- זו איטליה, "ומטל השמים מעל"- זו בית גוברין.

    כידוע בית גוברין היתה בזמן הרומאים עיר הבירה של ממלכת אדום. בימיו של המלך הורדוס (37 עד 4 לפנה"ס) ירשה בית גוברין את העיר "מרשה" כבירת חבל אדום. עם השנים הלך ועלה מעמדה של בית גוברין כעיר רומאית מרכזית, ובשלב מסוים נשתנה שמה לאלאותרופוליס. כאמור- בית גוברין היתה עיר רומאית מרכזית, והיתה מקום מושבם של נציבי רומי בארץ.

    וכל זה היה מכח ברכת יצחק לעשיו שיקבל מקום שתהיה בו ברכה של "טל השמים מעל", ודבר זה נתקיים בבית גוברין.

    הקשר בין בית גוברין לירידת הטל הוא בעיקר גאוגרפי ואקלימי. בית גוברין נמצאת באזור השפלה, בין ההר למישור החוף. האקלים שם הוא ים-תיכוני: חורף גשום וקיץ יבש. ירידת טל מתרחשת בעיקר בעונות המעבר (אביב וסתיו) וגם בקיץ, כאשר הטמפרטורה יורדת בלילה והלחות גבוהה – תנאים שמתאימים להיווצרות טל.

    הטל נוצר כאשר אדי מים באוויר מתעבים לטיפות מים על פני השטח הקרים (כמו דשא, סלעים, אדמה וכו'). באזור בית גוברין, יש תנאים טובים יחסית להיווצרות טל בגלל המיקום הפתוח והמרחק מהים – מה שגורם לשינויי טמפרטורה חדים יחסית בין יום ולילה, ויוצר טל בשעות הבוקר המוקדמות.

    לסיכום: הקשר בין בית גוברין לירידת הטל הוא כאמור מברכת יצחק לעשיו שיקבל מקום מושב בארץ שבו יש ברכה של ירידת טל, ובית גוברין הוא מקום שהמיקום והאקלים של האזור תורמים לכך שטל יורד שם לעיתים קרובות יחסית, במיוחד בעונות המעבר.

    פורסם בתוכן גולשים
  • RE: "מוריד הטל"- על הטל ועל חשיבותו לעולם (משולב תוכן תורני ומדעי)

    איש השלגים יפה, ידעתי שלא תאכזב, ובעז''ה ארחיב קצת יותר בהמשך.

    פורסם בתוכן גולשים
  • RE: "מוריד הטל"- על הטל ועל חשיבותו לעולם (משולב תוכן תורני ומדעי)

    פינקי אמר ב"מוריד הטל"- על הטל ועל חשיבותו לעולם (משולב תוכן תורני ומדעי):

    ז'ק הקשר הוא לאחד ממנהלי האתר הלאומי לדורותיהם?

    לא- זה קשור למדרש רבה הקשור לנושא.

    פורסם בתוכן גולשים