אזהרות והכנות לקראת המערכות הבאות עלינו
-
בארגוני החירום נערכים למזג האוויר הסוער שצפוי לפקוד את ישראל החל מהלילה (שני) ויכלול סופות רעמים, גשמים עזים וחשש משיטפונות וסופות חול.
במד"א מעדכנים כי הצוותים המתוגברים של מד"א ערוכים עם אמבולנסים בעלי הנעה כפולה (4×4) וג'יפבולנסים מיוחדים על מנת להעניק מענה רפואי מהיר ויעיל במקומות בהם צפוי קושי להתנייד עקב מזג האוויר. בנוסף, יתוגברו המשמרות בחובשים ופראמדיקים, על מנת לתת מענה רפואי אם יגבר הביקוש לשירותי מד"א. כל זאת לצד הנחיות לנהיגה בטוחה בגשם שהופצו לצוותי מגן דוד אדום.
במד"א פרסמו לציבור הרחב מדריך הנחיות לשמירה על בטיחות במהלך המערכת הגשומה:
פגיעות קור: הסימנים העיקריים להיפותרמיה הם ירידה במצב ההכרה, התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שרירים, דופק איטי או לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל. אם החולה רטוב, יש להחליף את בגדיו ליבשים, ולחמם את סביבתו. במקרה של כוויות קור, צפוי החולה להרגיש תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול. במקרה כזה יש לשפוך מים פושרים (לא חמים) על האיבר הקר ולקבע אותו. אין לעסות את האיבר.
צרו קשר עם בני המשפחה והשכנים המבוגרים: יש לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ומזג האוויר הסוער. במידת האפשר יש לסייע להם במטלות השוטפות (דוגמת קניות מזון, הבאת תרופות מבית המרקחת וכו') שכוללות יציאה מן הבית המחומם למזג האוויר הקר שבחוץ.
שמירת חום גוף: יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון (קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם) בשכבות של בגדים קלים, שיאפשרו תנועה. יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפרטורה של כ- 24 מעלות. שימו לב! אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה. במקרה של ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות, יש לחמם את סביבת החולה ולהזעיק מיד את צוותי מד"א בטלפון 101.
מכשירי חשמל והסקה: בדקו שאמצעי החימום בבית תקינים וראויים לשימוש יעיל אולם שימו לב לסכנת הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co). הגז נפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח, ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט באמצעי בטיחות. בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר. בנוסף, יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף ע"י טכנאי מורשה. אין לעשות שימוש במתקני חימום מאולתרים דוגמת מנגל גחלים. יש להרחיק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה, ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. הקפידו גם למנוע גישה של ילדים לתנור. שמרו על מכשירי חשמל הרחק מרצפה רטובה ושימו לב למכשירי חשמל באמבטיה ובמטבח. הימנעו מהפעלת מכשירי חימום הפועלים על אש גלויה בזמן השינה. הימנעו מקרבה לעמודי חשמל שקרסו ולחוטי חשמל חשופים. במקרה של הופעת סימני הרעלה, דוגמת סחרחורת, בחילה, הקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה, ובמקרים קשים של אובדן הכרה, יש לסגור מיד את מערכת ההסקה, לאוורר את הבית ולהזעיק מיד את מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי'.
רוחות חזקות: בעת השתוללות רוחות חזקות, עלולים חפצים להינתק ממקומם. על כן, יש להקפיד לחזק ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה וחפצים נוספים, על מנת שלא יפגעו בבני אדם. חשוב להיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות, שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות. במקומות בהם קיימת סכנה לסופות חול – במגן דוד אדום ממליצים לאנשים הסובלים ממחלות בדרכי הנשימה לשהות במקומות סגורים.
במקרה של שיטפונות: יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות, גם אם נראה שהן אינן עמוקות במיוחד. יש להימנע מנסיעה לאזורי שיטפון. לא לרדת לחניונים נמוכים וכן לקומות הנמצאות מתחת למפלס הקרקע בעת הצפה. בנוסף, בזמן שיטפונות, יש להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו מחשש להילכדות. במידה וישנה הצפה בבית יש לנתק מיידית את החשמל בבית בכדי למנוע התחשמלות. מומלצת התניידות בדרכים ראשיות ומוכרות וללא חציית מכשולי מים. יש לוודא ניקוי בורות ניקוז כדי לאפשר זרימה חופשית של המים. אם אתם מתגוררים בדירה מתחת לפני הקרקע – צאו מיד מהבית ועברו למקומות בטוחים מעל פני הקרקע, בהם כוחות הביטחון יוכלו להבחין בכם ולסייע במקרה הצורך. במקרה של שיטפונות, אין להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה, שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים. אין לחצות מקורות מים, ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) – הדבר מהווה סכנת חיים ממשית! אין לחצות כבישים מוצפים שאין ביכולתנו לאמוד את עומקם.
נהיגה בטוחה: בימים גשומים ובמיוחד כאשר יורד גשם כבד, הכבישים חלקים מאוד, וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק גדול מהרגיל מהרכב שלפניכם, ולנסוע במהירות נמוכה ובהתאם לתנאי הדרך. יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. על הנהגים להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. בנוסף לכך, עצירה בשול הדרך היא אסורה ומסוכנת. אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות. יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש על ילדים ובסמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה. בנוסף, יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות- גם אם נראה שאינן עמוקות במיוחד. כלי רכב עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. חשוב לא להישאר ברכב בקור, על מנת להימנע מהירדמות וכן ממצב של היפותרמיה.
חשש מקריסה: יש להימנע משהייה תחת סככות, פרגולות, צריפים או מבנים ארעיים בשל חשש מקריסתם בעקבות תנאי מזג האוויר והרוחות העזות.
סוללת גיבוי למכשירי הנשמה: עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך, למקרה של הפסקת חשמל.
-
מחדר הבקרה של איגוד ערים כינרת נמסר כי היום ומחר ינשבו רוחות מערביות חזקות עם משבים עד 75 קמ"ש. באיגוד מזהירים את הנופשים מפני היסחפות לעומק האגם, בייחוד עם אביזרי ציפה, ומפני ענפים נשברים וחפצים מתעופפים. במידה והתנאים יהוו סכנה בטיחותית יסגרו חניוני החופים
-
בחורף תנאי מזג האוויר ותנאי הדרך קשים יותר – הראות מוגבלת, הכבישים חלקים ורטובים, מערכות הרכב השונות מתנהגות אחרת וקשה יותר להבחין בהולכי הרגל. לכן, הנהגים נדרשים למיומנויות מיוחדות ולשמירה על כללי זהירות ייחודיים.
נהיגה בטוחה בחורף
אם חשים מנומנמים וישנוניים כתוצאה מחימום הרכב עוצרים להתרענן במקום בטוח ומוסדר, אך לא בשול הדרך. שותים קפה או משקה מרענן (ללא אלכוהול!) ונחים רבע שעה לפחות, עד שהקפה מתחיל להשפיע. אם לאחר מכן עדיין חשים עייפות – מתחלפים עם נהג אחר שינהג ברכב.בגשם הראשון הכביש חלק במיוחד – נוהגים במשנה זהירות.
בתנאי ראות לקויים בשל גשם או ערפל וכן כשהכביש חלק – נוהגים לאט יותר, בהתאם לתנאי הדרך.
שומרים על מרחק נסיעה בטוח של 2 שניות לפחות מהרכב שלפנים. בחורף אף מומלץ לשמור על מרחק גדול יותר.
בחורף, כשהכביש חלק והראות לקויה – עקיפה מסוכנת יותר. לכן, בייחוד בחורף, נמנעים מעקיפות ככל האפשר.
בחורף קשה יותר להבחין בהולכי הרגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. לכן נוהגים לאט יותר בשכונות מגורים וליד בתי ספר וגנים ומקפידים על מתן זכות קדימה להולכי הרגל.
בימים סוערים במיוחד מעדיפים נסיעה בתחבורה ציבורית על פני נהיגה.
תנאי שלג וקרח אינם אופייניים למזג האוויר הישראלי ודורשים מיומנויות נהיגה והכנה מיוחדת של כלי הרכב לנסיעה בתנאים אלה, החסרים בישראל. נמנעים מנהיגה בתנאי שלג וקרח ויוצרים קשר עם מוקד הבטיחות העירוני על מנת להתעדכן בחסימות וצירים פתוחים.
בחורף, כשהראות לקויה, קשה עוד יותר לנהג להבחין ברכב העוצר בשול הדרך. לא עוצרים בשול הדרך אלא במקרה חירום שאינו מאפשר את המשך הנסיעה.
משתמשי דרך נוספים
הורים – כדי שמושבי הבטיחות יגנו בצורה מיטבית, חוגרים את הילדים ללא מעילים או סוודרים עבים ומוודאים שרצועות המושב הדוקות לגופם.הולכי רגל – בחורף קשה יותר לנהגים להבחין בהולכי הרגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. לכן חוצים רק במעבר חצייה ורק כשהכביש פנוי, לובשים בגדים בהירים ומצמידים מחזירי אור לבגדים.
רוכבי אופניים – בגשם, הכביש חלק והראות לקויה. נמנעים מרכיבה במזג אוויר סוער.
רוכבי אופנוע – בגשם, הכביש חלק והראות לקויה. רוכבים לאט יותר ושומרים על מרחק, לא מזגזגים בין נתיבים ובולמים בעדינות כדי לא להחליק.
לפני תחילת הנסיעה
מנקים את שמשות הרכב מהאדים שהצטברו בצידן הפנימי בעזרת מטלית יבשה ומפשירים את האדים על ידי העברת מתג כיוון האוויר למצב "הפשרת חלון". יש לכוון את המאוורר הפנימי לכיוון השמשה הקדמית ולהפעיל אותו במצב חימום בשילוב המזגן.נהיגה ברכב עם חימום פועל וחלונות סגורים עלולה לפגום בערנות הנהג ובריכוזו. לכן, בתום הפשרת האדים מהשמשה מומלץ לכבות את מערכת החימום ולהקפיד להכניס אוויר צח לרכב באמצעות השארת פתח קטן בחלון, או באמצעות מערכת המיזוג.
הכנת הרכב לחורף
לקראת החורף יש לבדוק את תקינותן של כלל מערכות הרכב במוסך מורשה.חשוב לבדוק במיוחד את תקינות ההגה, הבלמים, המגבים, מתזי המים והפנסים ואת מערכות החימום והפשרת האדים.
לרשימת המוסכים המורשים המבצעים בדיקת תקינות ללא עלות בדקו באיגוד המוסכים.
הדלקת אורות
בתקופה שמיום 1 בנובמבר ועד 31 במרס בכל שנה, כל נהג ברכב מנועי חייב להדליק את פנסי החזית ואת הפנסים האחוריים בדרכים שאינן עירוניות. הנוהגים במוניות, באוטובוסים ובמשאיות שמשקלן הכולל המותר הינו מ-15 טונות חייבים להדליק אורות בתקופה זו גם בדרכים עירוניות. רוכבי אופנועים חייבים להדליק אורות בכל הדרכים ובכל ימות השנה.מומלץ להדליק אורות בחורף גם בדרכים עירוניות. הדלקת אורות תאפשר לכם לראות טוב יותר ורחוק יותר וכן תשפר את הנראות שלכם.
בתנאי ערפל מאטים ומדליקים גם את פנסי הערפל. לא לשכוח לכבותם ביציאה מתנאי הערפל.
חשוב מאוד לדעת כי שימוש באורות גבוהים אינו יעיל בערפל, כיוון שהוא גורם להחזר אור
-
מסלולים סגורים בשל תנאי מזג האוויר:
כל מסלולי הגלישה במדבר יהודה מתאריך 31.01.2023 יום שלישי ועד 01.02.2023 יום רביעי כולל.
כל מסלולי ההליכה במסלולי הנחלים דרגה, משאש, תקוע, אוג ונחל פרת.
נחל ערוגות וכל נחלי מדבר יהודה – בוקק, צאלים ומשמר.
בשמורת עין גדי סגורים שביל צפית ומערת דודים, המסלול הכחול בנחל ערוגות והמעלות.
פתוחים: המסלול הקצר בנחל דוד uבית הכנסת העתיק.
בית הכנסת העתיק פתוח כרגיל. המסלול הקצר בנחל דוד פתוח עד המפל הראשון בלבד.
לאור פגעי מזג האוויר וההצפות בירקון השער אחורי במתחם מקורות הירקון (גן לאומי ירקון) המחבר לבריכת הנופרים ואפק סגור עד הודעה חדשה.
מומלץ גם לא להתקרב לנחל הירקון גם באישור הפתוח עד סוף המערכת.
בשמורת טבע וגן לאומי ארבל– מסלולי המצוק סגורים, שביל התצפיות פתוח.
בשמורת גמלא נחל דליות והמסלול לעיר העתיקה סגורים בשל סכנת החלקה
בשמורת טבע נחל חזורי המסלולים סגורים.
בשמורת טבע נחל גובתה המסלולים סגורים.
שמורת טבע נחל תבורנסגרה למטיילים.
שביל הנחש במצדה סגור לעלייה וירידה.
מסלולי שמורות מיצר, אלעל, וקרן עין גב סגורים בעקבות מזג האוויר.
מסלולי שמורת הגילבוע-העמק הנעלם, יצפור ונחל צביה סגורים בעקבות מזג האויר
גן לאומי אכזיב נסגר. -
החל ממחר - חברת החשמל תפעל במתכונת חירום: לנוכח התחזית למזג אוויר סוער במיוחד במהלך השבוע, והצפי לקור עז ורוחות עזות עד 100 קמ"ש, חברת החשמל דחתה את העבודות המתוכננות, תגברה את צוותי השטח, דאגה לכשירות הפעלת הציוד הכבד לרבות במות הרמה, פרשה גנרטורים במקומות הגבוהים, אליהם עלולות להיות בעיות נגישות, תיגברה את המענה במוקד הטלפוני 103 ובפלטפורמות השירות העצמי בדיגיטל.
בחברה מציינים כי כל המשאבים של חברת החשמל מתועלים לתת מענה לתקלות ומפגעים ברשת, לשם אספקת חשמל סדירה לתושבי המדינה.
החברה מבקשת מהציבור להרחיק חפצים ולקבע לקרקע פריטים אשר עלולים לפגוע ברשת החשמל.
כאמור, צוותי חברת החשמל ערוכים לכל אירוע על מנת לתקן את הנזקים והתקלות מהר ככל שניתן, כדי להחזיר את אספקת החשמל לסדרה.
במידה וכתוצאה מרוחות עזות יקרעו חוטי חשמל, הציבור מתבקש לנהוג בזהירות ובבטיחות ולהודיע מיידית לחברת החשמל - באתר האינטרנט של חברת החשמל, בווטסאפ 055-7000103, במוקד השירות 103, ובדף הפייסבוק.
בחברה שבים ומדגישים, היות ואין מצב של אפס פגיעות ברשת החשמל אנו מתנצלים מראש ומודים על ההבנה הכרוכה במצב.
בכל דבר ועניין ניתן להתעדכן במידע בפורטל התקלות של חברת החשמל באתר האינטרנט www.iec.co.il
קרדיט: קובי ברקת -
קרדיט: צבי טסלר
בשל מזג אויר חורפי כתוצאה ממערכת "ברברה" הצפוי בימים הקרובים המשלב תנאים של משבי רוח גשם וקור, משרד הבריאות מרענן את המידע לציבור וקורא לאוכלוסיות הקשישים וכן להורים לתינוקות ולילדים צעירים, לנקוט במספר פעולות חשובות על מנת להמנע מנזקים בריאותיים.בעת השהות בבית – יש להקפיד על פעילות ותנועה, כדי להגדיל את זרימת הדם ואת חום הגוף.
חימום – חימום הבית בטמפרטורה קבועה של 24 מעלות בקירוב, שאינה פחותה מ- 21 מעלות ולדאוג ללחות האוויר בחדר, כדי להימנע מאויר יבש. יש לדאוג לאטימה נאותה של פתחי הבית (חלונות, דלתות וכו').
שתייה – בכמות מספקת (10 -8 כוסות שתייה ליום, אלא אם יש מגבלה רפואית מפורשת). להימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול.
ארוחות – יש להקפיד על ארוחות קלות יחסית לעתים קרובות ( 5-6 ביום) ולהימנע מארוחות כבדות. כאשר שתיה ואוכל חמים מסייעים לשמור על חום הגוף.
מקרים בהם יש להתייעץ עם הרופא המטפל: נטילת תרופות שעלולות להגביר את הרגישות לקור. (תרופות שמשפיעות על מצב הערנות, כמו תרופות שינה, תרופות נגד דכאון, תרופות מסוימות נגד כאבים ועוד.) וכן, מצבי בריאות שעלולים להגביר סיכון לקור. (מחלות לב, בהן הקור יוצר עומס-יתר על תפקוד הלב, מחלות ריאה, באנשים עם ירידה קוגניטיבית/דמנציה שמתקשים לטפל בעצמם ועוד).
קשישים המתגוררים לבד: יש לשמור על קשר ולדאוג לביקורים בבית של בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים – לפחות פעם ביום.
כיצד מבקר יכול לזהות אצל קשיש ירידה בחום הגוף (היפותרמיה)?
ניתן לראות שהבית קר והקשיש ירוד בפעילותו יותר מהרגיל. עם זאת, בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף – עלול להיות קושי בזיהוי הבעיה:
– הקשיש הסובל מקור לא ירעד ולא יתלונן על תחושת קור.
– מדידת חום במדחום הביתי עלולה לא לזהות את הבעיה –היות והוא מיועד למדוד עלית חום.אם יש חשד לירידת חום הגוף (היפותרמיה), על סמך מגע עור קר, שינוי בצבע העור, ירידה בערנות, מצב בלבולי, שינויי בנשימה ועוד – יש להזעיק מיד עזרה רפואית.
-
חברת החשמל ממשיכה להיערך למזג האוויר הסוער ולשלג הצפוי בפסגות ההרים, ומקדמת הבוקר דיזל גנרטורים וציוד כבד לאזור ירושלים ורמה"ג, צפת, ראש פינה, נוף הגליל, השומרון ויהודה.
הגנרטורים, תפקידם לספק חשמל חלופי בזמינות גבוהה ליישובים באותם אזורים גיאוגרפיים, במידה ותהיינה הפסקות חשמל בשל נזקי מזג האוויר בקווי החשמל.
הגנרטורים יצאו מתחנות הכוח בחיפה ובגזר, שם הם מתוחזקים ונמצאים באחסון עד להפעלתם במקרי משבר וחירום. חלקם בדרכם לפסגות ירושלים והגולן.
-
הנחיות והמלצות משטרת ישראל לציבור:
נסיעה על השלג ברכב שאינו מתאים לכך מסוכנת ויש להימנע מכך.
נוכח צפי מזג האויר הסוער והסיכוי להיערכות של שלג בערים הגבוהות, מומלץ לוותר על נסיעות שאינן הכרחיות.
רוחות חזקות עלולות להוביל לקריסת עצים, עמודים וכיוצא באלה, וכן להתעופפות של חפצים שונים. יש לדווח על כל מפגע מעין זה לרשויות בהקדם.
יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות וביצוע פניות חדות.
כשהכביש רטוב וחלק, מרחק הבלימה גודל. לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים, ולנהוג לאט ובזהירות בפרט כשיש קרה על הכביש עקב סכנת החלקה.
יש להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על שימוש בטלפון הנייד.
שימו לב להולכי רגל- בעת מזג אויר גשום וסוער, קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. יש להאט הנסיעה באזורי מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.
יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, ובורות המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש – עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.
בטרם הכניסה לרכב: חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם פגומים. יש לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים לנהג, וכן לנקות את פנסי הרכב הקדמיים והאחוריים- על מנת לראות ולהראות בהתאם.