נוף כינרת,- לא שכונה, לא בית מלון, נוף כינרת אורגינל
-
קצת מנוף הכינרת ביום שלישי האחרון.
!
-
תראו את התמונות ותענו: מי שהיה רואה בעיניו את התמונות (דהיינו במציאות), האם היה יכול לברך את ברכת הימים ''ברוך עושה מעשה בראשית'' ?
מי שיענה על תשובה זאת את התשובה הנכונה יקבל תשובה גם על שאלה ששאלתי בפוסט על סכר דגניה.
-
@ז-ק-2 יפה מאד איזה תמונות!!!!!!!!!!!!!
-
חיים 2 יש עוד הרבה, אבל אין כ''כ כח וסבלנות לשבת ולבחור ולהתחיל להעלות (ובמיוחד שזה דורש קודם לכן לבצע כיווץ של התמונות). אולי נתחיל לטפטף לאט לאט בשבוע הקרוב בעז''ה.
-
@ז-ק-2 אמר בנוף כינרת,- לא שכונה, לא בית מלון, נוף כינרת אורגינל:
תראו את התמונות ותענו: מי שהיה רואה בעיניו את התמונות (דהיינו במציאות), האם היה יכול לברך את ברכת הימים ''ברוך עושה מעשה בראשית'' ?
מי שיענה על תשובה זאת את התשובה הנכונה יקבל תשובה גם על שאלה ששאלתי בפוסט על סכר דגניה.
התשובה- לא ! א"א יהיה לברך את ברכת הימים למי שהיה רואה בעיניו את המראה הזה !
ובתחילה קצת רקע. בשו"ע או"ח סימן רכ"ח סעיף א' נפסק שעל ראיית ימים ונהרות מברך "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". אך כמה תנאים ומיגבלות נאמרו בזה, שלגבי נהרות אין מברכים אלא רק ארבעת הנהרות שנזכרו בתורה (שם סעיף ב'), וכן על שאר נהרות שהם גדולים כמו ארבעת הנהרות הללו, וגם שידוע שהם מששת ימי בראשית (משנ"ב שם ס"ק ד'). אך כל זה בתנאי שראה אותם במקום שלא נשתנה מהלכם ע"י אדם. והסכמת הפוסקים שתנאי זה קיים גם לגבי ברכת הימים, שאפשר לברך עליהם רק כשרואה את הים במקום שהיה גם בששת ימי בראשית. אבל אם רואה את הים במקום שאפשר שאינו מששת ימי בראשית, אלא שמעשה ידי אדם הוא שגרם לו, אז אין מברכים על ראיית אותו מקום.
ולכן אמר הגרי"ש אלישיב זצ"ל שדוקא אם רואה את כל הכנרת יכול לברך את ברכת הימים, כי בודאי רואה גם את החלק שהיה מששת ימי בראשית. אבל אם רואה רק את חלקה, יש לחוש שמא במשך הזמן נתרחבה, והחלק הנראה אינו מששת ימי בראשית.
בשתי התמונות שצילמתי אנחנו רואים את הכינרת המכסה שטח, אשר במצב של ירידת המפלס הופך אותו שטח להיות חוף שאינו מכוסה במים. במידה וסכר דגניה לא היה קיים, כל הים שאתם רואים בתמונות לא היה קיים. לא הייתם רואים בתמונה אפילו טיפה של מים, וגם אם הייתי מגדיל את טווח התמונה יתכן שעדיין לא הייתם רואים את הכנרת.
רק לסבר את האוזן- קו החוף בצפונה של הכנרת יכול לסגת אפילו קילומטר בזמן שהמפלס ירד עד לקו האדום כמו שהיה לפני כמה שנים. שטח הכנרת היום מכסה שטח הגדול בכעשרה קמ"ר ממה שהיה לפני כשש שנים אז המפלס הגיע כאמור לקו האדום התחתון.
נמצא שהקמת סכר דגניה הביאה למצב שבו הכנרת מכסה שטחים של קמ"ר רבים שלא היו מכוסים אם סכר דגניה לא היה קיים. וממילא על ראיית אותם מקומות בודאי שא"א לברך. -
@ז-ק-2
א. אחד הדברים היפים לאחר השעות וימים של ירידת גשמים, זה הצלילות של האויר והראות.ב. לגבי ים כינרת, אני שומע את הפסק, אבל קשה לי קצת עם זה.
וכי מי אמר שאם לא היה שנה משופעת מאוד מאוד בגשמים שהכינרת לא תתרחב? -
אוהב לדעת הכל שמתי דגש על שני דברים: (א) בניית סכר דגניה. (ב) מצב הכינרת בששת ימי בראשית.
החלק הראשון- בניית סכר דגניה. כידוע שפתיחה מוחלטת של הסכר יכולה לשחרר 8 ס''מ של מים בכל יום, שזה אומר קרוב ל- 30 מטר בשנה ! וממילא אם הסכר לא היה קיים, גם אם היו נכנסים לכינרת 30 מ' של מים בשנה, הירדן היה מנקז את כל הכמות הזאת לים המלח. אז נכון שביום שזורמים לכינרת יותר מ- 8 ס''מ מים אז נוצר עודף ביחס למה שמתנקז ממנה, אבל כמה ימים כאלה כבר יש, ובימים שלאחר יום כזה כבר יספיקו להתנקז כל העודפים והמפלס יחזור למצבו הרגיל. כך שמצב של עליית מפלס של כמה מטרים בחורף לא היתה קיימת כל עוד הסכר לא היה קיים.והנקודה השניה- לא ידוע לנו מה היה גודל הכינרת בששת ימי בראשית, ומכיון שתנאי הברכה הוא מקום שהיה ים בששת ימי בראשית, ואין ידוע לנו אם הכנרת היתה מלאה בששת ימי בראשית, לכן פסק הגר''ש אלישיב זצ''ל שלא לברך מספק אא''כ יש אפשרות לראות את כל הכינרת. לא יעזור לנו מה שבלב מאוחר יותר התרחבה הכינרת, אפילו אם התהליך היה טבעי ללא התערבות יד אדם, כי כאמור נוסח הברכה הוא ''עושה מעשה בראשית'', דהיינו שהדבר נעשה בששת ימי בראשית בשעת בריאת העולם.
-
אתה לא מתכוין שצריך לעמוד במקום שרואים את הכינרת לכל אורכה, נכון?
כי שמעתי שיש מחמירים לעמוד באיזשהו הר שצופה על כל הכנרת מתחילתה ועד סופה
ולפי הסברה שאמרת שהעיקר שיראו את הבריאה הבראשיתית של הכנרת מספיק לראות אותה לרוחבה מצד אל צד
או אפילו מספיק לראות מרחק של כמה קילומטר מהחוף
תקן אותי אם אני טועה... -
הפסק של הרב אלישיב זצ"ל היה שצריך לראות את כל הכינרת, כי אפשר לברך רק על ראיית מקום שהיה בו בודאי ים בזמן בריאת העולם. כל מה שבא אח"כ, ובודאי כל מה שנוסף מכח מעשה אדם א"א לברך עליו.
כפי שתוכל לראות במפה המצורפת- יש איזור במרכז הכינרת שעומקו יותר מארבעים מטרים. במקום זה קרוב לודאי שהיה ים בבריאת העולם, (למרות שתופעות כמו רעידת אדמה מאוד קיצונית וכדומה היו יכולים להביא למצב של שינוי גבהים של תחתית הים). אבל כמו שאפשר לראות בתמונה המצורפת יש בכינרת עומקים שונים, ומי ערב לנו שכל אותם מקומות עם עומק קטן יותר היו מכוסים מים כבר מששת ימי בראשית ? אולי הם התמלאו רק בשלב מאוחר יותר ? לכן אמר הרב זצ"ל לברך רק כשאפשר לראות את כל הכינרת שאז בודאי רואים גם את המקום שבו היה ים מששת ימי בראשית.
ובקשר למה שכתבתי למעלה- צריך לדעת שקודם שנבנה סכר דגניה היה גובה המפלס המקסימלי 212.3- מטר, שזה אומר כשלושה מטרים נמוך יותר ממה שהמפלס כיום. השטח שמצולם בשתי התמונות שהבאתי למעלה מכוסה במים בעומק של עד שלושה מטרים. לפני כחצי שנה אז היה המפלס נמוך ביותר משני מטרים, חלקו הגדול של השטח היה חשוף ללא מים, ועליית המפלס ב- 2.25 מ' בחורף האחרון הביאה לכסויו במים. אך כאמור אם סכר דגניה לא היה קיים, כל אותו שטח היה שטח יבשתי/ חוף. ולכן זה פשוט שעל ראיית הכנרת בשטח זה א"א לברך לכל הדעות. ובשביל הידע- ההפרש בשטח הכנרת בין כינרת מלאה לכינרת ברום התחתון הוא כ- 10 קילומטרים רבועים. יש מקומות שנסיגת החוף בירידת המפלס אינה משמעותית כ"כ והיא ברמה של כמה מטרים בלבד. אבל יש איזורים בצפון ובדרום הכינרת שבירידת המפלס החוף נסוג עשרות מטרים, ובצפון הכינרת היה איזורים שהחוף נסוג מאות מטרים. ולכן א"א לברך על כל מקום בכינרת שמכוסה במים, אלא דוקא באופן שזה בטוח שאותו מקום אינו תוצאה של מעשה ידי אדם וגם בטוח שהמקום היה קיים מששת ימי בראשית.