בשבת הקרובה נקרא בעז"ה את פרשת וירא, בה כאמור מופיע הענין של "והוא יושב פתח האהל כחום היום" שע"ז אמרו חז"ל שהקב"ה הוציא חמה מנרתיקה באותו היום. מי שירצה ללמוד קצת על הנושא מבחינת מתי היה האירוע יקרא את התוכן של הפוסט לעיל.
ולהזכיר מה היה הרקע לכתיבת הפוסט. לפני כחודש וחצי כתבתי את הפוסט הזה עקב צפי שהיה אז לעליה תלולה בטמפרטורות בתאריך י"ב בתשרי, שכפי שהבאנו לעיל בתוך הדברים, יתכן שזה היה התאריך שבו הוציא הקב"ה חמה מנרתיקה בזמן אברהם אבינו, משהו בבחינת "בימים ההם בזמן הזה".
אך מה היה לבסוף לפני כחודש? החמה אומנם יצאה מנרתיקה, אבל לא בי"ב בתשרי אלא בי"א בתשרי- יום לאחר יוה"כ. אז האם הפוסט הזה שניסה למצוא הקבלה בין אירוע היסטורי לבין אירוע עכשווי מבחינת התאריכים ואופי האירוע לא הצליח לי לבסוף? לאו דוקא. לפי דברי האור החיים הק' בפרשתינו יתכן שהאירוע של "הוציא חמה מנרתיקה" היה דוקא בי"א בתשרי.
ועיקרי הדברים- בגמ' בב"מ פ"ו ע"ב מבואר שהמלאכים באו לאברהם ביום השלישי למילתו, ובאותו היום הוציא הקב"ה חמה מנרתיקה. וכאן שואל האוה"ח הק' שמדוע הקב"ה בא לשאול בשלומו של אברהם ולבקר את החולה דוקא ביום השלישי למילתו, והרי היום הראשון והשני למילה הם מסוכנים יותר מהיום השלישי, וא"כ היה ראוי שהקב"ה יבוא לבקר אותו ולשאול בשלומו דוקא ביום הראשון או השני. (ואע"פ שמצינו בבני יעקב שהיכו את שכם דוקא "ביום השלישי בהיותם כואבים", היינו משום שביום השלישי למילה הם חלושים יותר מאשר ביום הראשון והשני, ולכן זה הזמן היותר מתאים לבוא ולהלחם בהם. אבל מצד הסכנה, היום הראשון והשני למילה הם היותר מסוכנים, וא"כ מי יאמר שהקב"ה לא בא ביום הראשון או השני). ומביא האוה"ח הק' שהטור גרס "מלמד שבא הקב"ה לבקר את החולה", ולא גרס כלל "ביום השלישי". ולפי גירסת הטור י"ל שהיום שבא הקב"ה לבקר את אברהם היה דוקא היום הראשון או השני למילתו. ובהמשך דבריו מביא האוה"ח הק' את דברי הגמ' בנדרים (מ' ע"א) שאין מבקרים את החולה ביום הראשון, וא"כ י"ל שמטעם זה לא בא הקב"ה לבקרו ביום הראשון. ונמצא לפי כל הנ"ל שלפי גירסת הטור יתכן שהקב"ה בא לבקר את אברהם דוקא ביום השני למילתו, שלפי הפרקי דרבי אליעזר היה זה ביום י"א בתשרי. ונמצא ממילא שגם התאריך שבו החמה שיצאה מנרתיקה היה בי"א בתשרי.