מה עיריית ירושלים תעשה עם כל המלח שהיה מיועד לפיזור על הכבישים ? תזרה אותו על הפצעים.

הפוסטים הטובים ביותר שנוצרו על ידי ז'ק
-
RE: בדיחות על מזג אויר
-
פורום אקלימוס- מי מה ומתי
בתור אחד שאינו כ''כ ותיק כאן (באפריל הקרוב תמלא שנה להצטרפותי), ההיסטוריה של הפורום וכן דרכי ההתנהלות שלו לא כ''כ ידועים ומוכרים לי.
כמה שאלות שאם יש מי שיודע לענות עליהם אשמח לקבל תשובות. (נחוץ לצורך איזה ''פרוייקט'' שיתכן שאני הולך לשבת עליו לקראת פורים הקרוב).
(1) באיזה תאריך נוסד הפורום (שנה, תאריך בשנה).
(2) אופן ייסוד הפורום.
(3) האם לפורום יש הסטוריה קודמת להיסטוריה הנוכחית (כגון פעילות תחת שם אחר או במתכונת אחרת).
(4) מי המנהלים/ מייסדים שעומדים מאחורי הפורום/ אתר.
(5) כיצד הוא נוסד.
(6) ''מפקחי הודעות''- מי הממנה ומיהם המתמנים.
(7) אופן העבודה של מפקחי ההודעות. (משמרות? מה המדיניות של מחיקת פוסט וכדו'). -
RE: השבוע של פורים- בואו ונעשה שמח 🎭🎭🤓🤓
אבל בואו ותראו מה שקרה אחרי שאלה ששאלתי את הבינה המלאכותית. בשאלה ביקשתי לדעת מה הבינה יכולה לספר לי על הגולשים החרדים באתר אקלימוס (כמובן שלא התכוונתי לגולשי סקי אלא גולשי אינטרנט). התשובה של הבינה המלאכותית וכן התמונה התואמת הרי היא לפניכם.
אז בדיעבד מתברר שכולנו גולשי סקי. וזה בכלל לא פלא שאקלימוס הפך להיות אתר סקי, כי לפי כמות השלג שיש פה בשם של המשתמשים אז ללא ספק זה האתר עם כמות השלג הגבוהה בעולם.
-
התנצלות פומבית- מודה ועוזב
נקדים- שהמבייש את חבירו ברבים, כשבא לבקש את מחילת חבירו, האופן הראוי לבקשת המחילה הוא שהבקשה תהיה באותו פורום אנשים שבפניהם בייש את חבירו, ומכל שכן שאם הביוש היה מלווה גם בהוצאת שם רע, אז מעבר לבקשת המחילה, על המבייש והמוציא שם רע לחזור גם מדבריו באותו פורום אנשים שבפניהם נאמרו או נכתבו הדברים.
בחודשים האחרונים התוודעתי לראשונה לתחזיותיו של מרשמלו שהובאו כאן בפורום. כפי שכבר כתבתי בפוסט אחר כאן בפורום, קודם הגיעי לכאן (לפני ¾ שנה), לא הכרתי את האיש ואת תחזיותיו. (בפורום הקודם שבו הייתי פעיל לא כ"כ הוזכרו האיש ותחזיותיו). את ההיכרות הראשונית עם האיש ותחזיותיו עשיתי כאן בפורום לפני פחות מחצי שנה עת התחיל מרשמלו לפרסם את תחזיותיו לעונת וחודשי הסתיו ואח"כ לחודשי החורף. לא הייתי מודע להיסטוריה העומדת מאחורי האיש שהפך בעיני רבים לאגדה במסגרת פעילותו בפורומים של מזה"א, את ההילה שהתפתחה סביב האיש ותחזיותיו באותם פורומים, ובמיוחד לא ידעתי על מה ועל שום מה קנה לו האיש כאלה מעריצים מחד, ומתנגדים חריפים והרבה לעג מאידך.
וכידוע שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ומה שראו עיני בחודשים האחרונים גרם לי לתמוה מה הסיבה להילה שיש סביב האיש, ולא רק מפני שמזג האויר לא כ"כ שיתף פעולה עם התחזיות (שלא באשמתו), אלא בעיקר בגלל שהתחזיות שהובאו כאן נכתבו בצורה מאוד כללית ולא פרטנית, וכגון תחזית שבחודש הקרוב צפויים שני אירועי גשם בשליש זה או אחר וכדו', וזאת מבלי לפרט יותר מידי את אופן והשתלשלות האירועים שתביא בסופו של דבר לאירועים המדוברים, וכיצד בשלב כזה מוקדם בתחילת החודש כבר יש את הטריגר שאמור לגרום בסופו של דבר לאירוע בסופו של החודש, דבר שנשמע לא מציאותי לגמרי. דברים אלו יצרו אצלי תחושה שמדובר יותר בסוג של ניחוש והימור שגם מי שאינו מתמחה במיוחד בניתוח המפות הסינופטיות והמודלים יכול לנסות ולנחש ולהמר, כי סטטיסטית יש אחוז סביר שהדבר אכן יקרה פחות או יותר. בהתאם להתרשמות הנ"ל כתבתי והתייחסתי כאן לאיש ולתחזיותיו בפוסטים שונים השבוע וכן בתקופות מוקדמות יותר, ואף הירשתי לעצמי לפתח שיח הומוריסטי סביב לזה, כאשר גם אחרים כאן מצטרפים לחגיגה.
אבל יהודי אנוכי, ומשהו במצפון שלי לא הרגיש בנוח עם מה שאני עושה, וכך מצאתי את עצמי יושב מול המחשב ומנסה ללמוד על האיש ועל ההיסטוריה העומדת מאחוריו. בחיפושי חפרתי עד 11 שנים אחורה, ומה שהתגלה בפני מייד זה שמדובר בבנימין נתניהו של עולם המטאורולוגיה. כפי שאנו יודעים ומכירים- נתניהו הוא מצד אחד אישיות מוערצת ביותר על חלקים נירחבים באוכלוסיית הארץ וכן בעולם וזאת בזכות כישוריו הבלתי רגילים, ומאידך הוא האישיות עם הכי הרבה שונאים ומתנגדים. אז מרשמלו הוא הנתניהו של עולם המטאורולוגיה, מצד אחד מעריצים מושבעים רבים, ומאידך מתנגדים חריפים ולועגים רבים. נידהמתי לגלות שכבר במשך יותר מ- 11 שנים האיש ותחזיותיו נימצאים במרכז המחלוקת בפורומים השונים, כאשר יש רבים שדורשים אותו לשבח, ויש לא פחות שדורשים אותו לגנאי.
אז ביקשתי להתרשם קצת מתחזיותיו באותם שנים שבהם התפתחה סביבו כל ההערצה מחד והלעג והבוז מאידך. אך מכיון שמשתמש נטפרי אנוכי, והגישה לאותם פורומים שבהם הוא היה פעיל חסומה (וואלה ותפוז), לכן נאלצתי להיעזר בשירותיו של "גוי של אינטרנט" שדאג לרכז בעבורי מהפורומים הנ"ל תחזיות של האיש וגם את התגובות על תחזיותיו.
ומה אומר לכם- כשקיבלתי את החומר לידי הבנתי מיד כי טעיתי טעות קשה ביחס לאיש ותחזיותיו. אומנם לא ישבתי לבדוק האם אותן תחזיות שראיתי התגשמו לבסוף, אך מבחינתי לא היה בזה צורך. ברבות מאותן תחזיות שראיתי היה ניתוח מפורט שירד לפרטי פרטים בהסבר כיצד האירוע אמור להתפתח, ומה הסיבה שהמודלים לא יצליחו עד שלב מסוים לזהות אותו, ומה בדיוק יקרה לאחר זמן שיגרום שגם הם יזהו את האירוע וכו' וכו'. בקיצור- באותן תחזיות הקוסם לא רק גילה את מה שיהיה לבסוף, אלא גם גילה בדיוק כיצד יהיה המהלך של הדברים שיביא לאותו קסם. למרות שלא בדקתי מה היה בסופן של אותן תחזיות, אבל מקריאת התחזיות והניתוחים שמהן היו מורכבות התחזיות התגלה לפני אדם שהוא סוּפֶּר מומחה במטאורולוגיה ובניתוח נתונים. לא מנחש ולא מהמר ולא נביא, אלא סוג של מדען שחותר לתוצאה על בסיס ניתוח עמוק והבנה עמוקה של הנתונים.
אז נכון שהתחזיות שהובאו כאן בחודשים האחרונים לא היו בסגנון הזה אלא יותר בסגנון כללי שצופה רק מה יהיה מבלי לרדת יותר מידי לפרטים כיצד בדיוק האירועים החזויים אמורים להתפתח, אבל לנוכח מה שראיתי בפרסומים מהעבר היותר רחוק אני מאמין שגם היום מה שעומד מאחורי תחזיותיו זה ניתוח עמוק של הנתונים.
ולכן אני מנצל את הבמה הזאת כדי להתנצל בפניו אם בדברים שכתבתי כאן בפורום בהזדמנויות השונות היה משום פגיעה בו ובשמו הטוב (בתקוה שהוא יראה את הדברים).
-
RE: התנצלות פומבית- מודה ועוזב
אבל...
למרות כל מה שכתבתי לעיל, אל תחשבו שמרגע זה ז'ק הליטאי הופך להיות "חסיד מרשמלו" שילך מכאן והילך אחר תחזיותיו של מרשמלו בעיניים עצומות. ממש לא. למיחש בעי ? בודאי ובודאי, כי כפי שכתבתי לעיל- האיש ותחזיותיו ראוים להתייחסות ראויה ללא ספק. אבל האם התחזית היא מדע מדויק? בודאי ובודאי שלא, ולא רק לנוכח העובדה שהמציאות בלא מעט פעמים לא תאמה את התחזית, אלא בגלל העובדה הפשוטה שמזג האויר הוא דבר כ"כ דומיננטי עד שהוא נחשב גם היום למדע הכי פחות מדויק שקיים שהכי קשה בו לחזות את התוצאה הסופית. גם אם אתה סוּפֶּר מומחה במטאורולוגיה, אף אחד לא יכול לערוב לך שהנתונים שנימצאים כרגע לפניך אכן יפיקו את התוצאה שעל פניו נראה שאמורה להיות לנוכח הנתונים, שהרי סטיה קטנה בהמשך לכאן או לכאן כפי שהיא מצויה מאוד עלולה לשנות את כל התמונה, ולאף אחד בעולם חוץ מהבורא יתברך אין אפשרות לדעת האם תהיה או לא תהיה סטיה בנתונים עד שהדבר קורה בפועל.
אז אם התחזית אכן הצליחה (כפי שקרה לא מעט פעמים למרשמלו), מגיעה לו ע"ז כל התהילה. אבל גם אם התחזית לא בדיוק הצליחה לבסוף, אין זה סיבה לקבור את האיש ותחזיותיו ולהפוך אותו נושא ללעג, כי כאמור מזג האויר הוא דבר קשה ביותר לחיזוי, ובודאי בטווחים שהאיש מתיימר לחזות, ולכן גם אם לא הצליח לו, עדיין נסלח לו כל עוד התחזית היתה פחות או יותר בכיוון אע"פ שלא הצליחה לדייק במאת האחוזים.
-
RE: בדיחות על מזג אויר
ידיעה בלעדית !
הציבור הליטאי החליט לאמץ בחום את ה''סופה'' קורל, וזאת בשל העובדה שהסופה עומדת בכל תנאי הסף להיות חלק מהציבור הליטאי- קרה ויבשה.
-
RE: עדכוני מודלים שבוע פרשת שמות 12/1
גשום וסוער אמר בעדכוני מודלים שבוע פרשת שמות 12/1:
חכו.
מגה מערכת מחכה לנו בסופ"ש [אפשרות לשלג במקומות רחוקים מהחרמון]. הכל טוב.בדקתי, גשום וסוער צודק באלף אחוזים. מחכה לנו מגה מערכת בסופ''ש עם שלג במקומות רחוקים מהחרמון. להלן פירוט חלקי: סופיה שבבולגריה, סנט פטרסבורג ברוסיה, איזורים במדינת מיניסוטה בארה''ב ועוד ועוד.
-
RE: בדיחות על מזג אויר
התמונה שלי לתחרות צילומי החורף. בעלת סיכויי זכייה גבוהים ביותר.
-
RE: הימורים על עליית/ירידת מפלס הכינרת עד סוף מרץ
אם רוצים לבטא עד כמה המצב השנה היה חמור מבחינת עצירת הגשמים, צריך לצתת את הפוסט הזה. אנחנו רגילים לפוסטים על כמה תעלה הכינרת בחורף, איזה גובה שלג יהיה בחרמון או בירושלים, כמה גשם ירד וכדו'. אבל פוסט כמה תרד הכינרת במרץ ? זה ממש חסר תקדים.
ובשורה התחתונה- כמה תרד הכנרת במרץ עדיין לא ישבתי לנסות לנתח את הנתונים. אבל לפי החישובים שלי את החורף הבא אנחנו כנראה נתחיל עם 2.5 מ' פחות מאשר היום, וזה גם אם לא יזרימו בסכר דגניה מים בכלל. (גם בחודשים האחרונים הפסיקו להזרים מים בסכר). אנחנו ככל הנראה נתחיל את החורף הבא עמוק עמוק מתחת לקו האדום התחתון, אא''כ יתחילו בהזרמת מים מותפלים למקורות הכנרת. בקיצור- המצב בטטה.
פוסטים אחרונים שנוצרו על ידי ז'ק
-
RE: שרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה
אוהב שלג לא ישבע אמר בשרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה:
אוהב שלג לא ישבע לאחר שלמדתי הערב את הדף היומי (הוריות דף י) אני שוקל ברצינות לפרוש מן המלכות ולהסיר מעלי את הכתר ואת התג....
(משאיר את זה כחידה, אולי בזכות זה יסתכל מישהו בגמ'....)איש השלגים אמר בשרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה:
אוהב שלג לא ישבע
כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם - עבדות אני נותן לכם....אוי ! לפרש את הכתוב בגמ' בדיוק הפוך מהכוונה האמיתית! במעשה בגמ' התלמידים לא רצו לקבל את התפקיד בגלל שלא רצו לקבל שררה, וזאת מצד מידת הענווה שהיתה בהם. ובשביל לשכנע אותם לקבל עליהם את השררה אמר להם ר''ג ''כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם- עבדות אני נותן לכם'' ועל כן אין לכם לסרב לקבל השררה. ואתה משתמש בטענה הזאת בשביל להיפטר מהשררה? אדרבה- זאת הסיבה לקבל אותה, כי אינך חשוד חלילה כמי שמבקש שררה רק בכדי להשתרר על אחרים, אז אנא מלכינו- קיים בעצמך מה שביקש משה מהקב''ה שימנה על העדה איש אשר רוח בו אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה. איש אשר רוח בו? כזה היית עוד קודם, כעת הגיע העת לקיים את השאר.
-
RE: שרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה
אוהב שלג לא ישבע אמר בשרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה:
אוהב שלג לא ישבע בתוך כתיבת פוסט זה נזכרתי בדרשה ששמעתי בשבע ברכות כלשהו,
שממעשה ר' אלעזר בן עזריה (הסכמתו להתמנות לנשיא) לומדים 4 כללים לשלום בית טוב (כמובן שזה בגדר מילתא דבדיחותא ולא ליצנות ח"ו):- כל דבר שואלים את האשה,
- למעשה מחליטים לבד ולא לפי מה שהאשה עונה....
- בסוף רואים שהאשה צודקת....
- מי שמיישם את כלל 1 - בגיל 18 הוא נראה כמו גיל 70....
טוב !!!
-
RE: שרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה
אוהב שלג לא ישבע אמר בשרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה:
אני שמח בידיעה זו בעיקר בגלל ה"ברוך שפטרני" מה- @ינוקא ועל זה אני @מאושר .
את החלטתי להסכים לקבל עלי את עול המלכות ואת התג הבזוי @מלך-ההימורים זה לא בגלל שהגדולים לוחצים עלי.... אלא בגלל תשובת ר' אלעזר בן עזריה לאשתו "לישתמש איניש יומא חדא בכסא דמוקרא ולמחר ליתבר" וכמנהג זקני (וזקנם של רוב יוצאי מדינות אירופה בזמננו) ר' שאול וואהל מלך פולין ליום אחד...''ויעש אברהם משתה גדול ביום היגמל את יצחק''.
אני מקווה שכבודו יאריך ימים על ממלכתו ולא יהיה מלך רק ליום אחד, ושהימוריו הבאים והמוצלחים שיצדיקו את כתר מלכותו יהיו על דברים כגון גובה השלג בחרמון ובצפת ובירושלים ובבית שמש (!), ועל מתי יפתחו את סכר דגניה וכו' וכו', בקיצור על ''הטוב והמטיב''.
-
RE: ליקוי הירח-לבנה בראי ההלכה
אדיב נפלא ביותר, הקדמת אותי, כי את כתיבת הפוסט אתמול הפסקתי באמצע בגלל השעה המאוחרת, וכעת אני עומד להמשיך את כתיבתו, וזה באמת התירוץ הפשוט שהיה צריך לתרץ על השאלה, רק שאתמול רציתי לשתף אתכם בדברי התוס' שהביא האבודרהם שהם צריכים עיון לכאורה כפי שכתבתי, כי אמרתי אולי מישהו מיכם ימצא פשט אחר בדברי התוס' שלא יקשה מה שהקשנו על דבריו. אבל לולא דברי התוס' בודאי שיש לתרץ בפשטות כפי שכתבת. וכעת אני נפנה להשלים את הפוסט שלא סיימתי אתמול.
-
RE: שרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה
אוהב שלג לא ישבע מזל טוב! עכשיו זה סופי, יש לנו מלך חדש. רק צריך שהוא יכנס לפרופיל משתמש שלו ויניח בלחיצת כפתור את הכתר על ראשו.
-
RE: ליקוי הירח-לבנה בראי ההלכה
מדוע לא בירכנו ברכת "ברוך דיין האמת" על ליקוי הלבנה
בשביל להסביר מה עומד מאחורי השאלה, נקדים בהבאת דברי הגמ' בסנהדרין מ"ב ע"א, שם מובא שרב אחא מדיפתי שאל את רבינא מדוע לא מברכים ברכת "הטוב והמטיב" על מילוי הלבנה. וענה לו רבינא- הרי כשהיא נחסרת אין אנו מברכים על חסרונה ברכת "ברוך דיין האמת", וכשם שאין ברכים על חסרונה "ברוך דיין האמת" כך אין מברכים על מילואה ברכת "הטוב והמטיב". ושואלת הגמ' שמדוע באמת לא יברכו גם "הטוב והמטיב" על מילואה וגם "ברוך דיין האמת" על חסרונה. ועונה הגמ' שמכיון שכך הוא דרך העולם מברייתו שהלבנה מתמלאת ונחסרת, לכן לא שייך לברך ברכת "הטוב והמטיב" וברכת "ברוך דיין האמת", ופירש רש"י שמכיון שכך הוא מנהגו של עולם מאז נברא העולם, אין כאן דין פורענות בחסרונה, ולא הטבתה לנו במילואתה.
וכאן נשאלת השאלה, שמתוך דברי הגמ' מתבאר שדבר שאינו רגיל תמיד ויש בו פורענות אכן ראוי לברך עליו ברכת "ברוך דיין האמת". וא"כ היה ראוי לברך ברכת "ברוך דיין האמת" על ליקוי לבנה ובודאי ליקוי לבנה מלא שזה דבר שאינו תדיר וגם יש בו פורענות כדברי הגמ' בסוכה כ"ט ע"א.
והאבודרהם (ברכת הראיה ד"ה ואמרינן) הביא קושיא זו בשם התוס', ותירצו שהטעם שלא מברכים ברכת "ברוך דיין האמת" על ליקוי המאורות הוא משום "שאינם אלא לפי שעה".
וצריך להבין את דבריהם במש"כ הטעם "לפי שאינם אלא לפי שעה", שאם כוונתם שאין לברך "ברוך דיין האמת" על דבר רע שהוא זמני בלבד ועתיד לעבור לאחר זמן (וליקוי מאורות הוא דבר זמני, שהרי לאחר זמן קצר יחזרו המאורות למצבם הרגיל), יש להקשות על זה, שאם נניח שעצם הליקוי הוא דבר רע ופורענות, א"כ מה בכך שהוא רק לפי שעה ולאחר זמן יחזור המצב לקדמותו, והרי הדין הוא שמי שנשטפה שדהו מברך "ברוך דיין האמת" אע"פ שכשיעבור השטף תחזור השדה לאחתנה לאחר זמן וגם יש לו תועלת וטובה במה שנשטפה שהשקה שדהו (שו"ע או"ח סי' רכ"ב ס "ד). ומתבאר שגם על פורענות לשעה מברכים ברכת "ברוך דיין האמת" ואפילו באופן שגם באה טובה מחמת הפורענות. וא"כ על הצד שיש בליקוי הלבנה משום פורענות, מדוע שלא יברכו על הליקוי "ברוך דיין האמת". ועוד קשה, שהרי הליקוי הוא סימן רע לישראל, ומי יאמר לנו שהסימן הרע הוא רק לשעה ולא יותר מכן חלילה, וצ"ע.
ואילולא דברי התוס' היה נראה ליישב בפשטות שלכן לא תקנו לברך ברכת "ברוך דיין האמת" על ליקוי לבנה, משום שאין זה דבר ברור שבאמת יש פורענות בדבר, שהנה בגמ' בסוכה כ"ט ע"א מתבאר שאפשר שלא תבוא שום פורענות לישראל אע"פ שלקו המאורות, וכגון בזמן שישראל עושים רצונו של מקום. (וידידנו היקר הרב אדיב שליט"א תירץ כן בפוסט שלאחר מכן, וברוך שכיוונתי). ואף אם חלילה אין ישראל עושים רצונו של מקום, מ"מ אין זה דבר ברור ומוחלט שבודאי תבוא פורענות. ועוד- בשביל לברך ברכת "ברוך דיין האמת" יש תנאי שהדבר שקורה כעת הוא כבר כעת דבר רע, וגם שהאדם הרואה או שומע מאותו דבר יש לו צער מאותו דבר. אבל בליקוי הלבנה, הרי בשעת הליקוי לא ניכר שום דבר רע שקורה בעת הזאת, וגם לרוב אין למי שרואה את הליקוי צער בשיעור כזה שראוי לברך עליו. וגם אם יש מי שבאמת מצטער מחמת שמאמין באמונה שלימה שהליקוי מורה על פורענות העתידה לבוא והדבר גורם לו צער גדול, מ"מ אין מברכים ברכת "ברוך דיין האמת" על פורענות שעדיין לא באה, אע"פ שבאמת יש מקום גדול לחוש שתבוא פורענות לאחר זמן מחמת דבר שקרה כעת, שהרי המשנה בברכות (נ"ד ע"א) אומרת שחייב אדם לברך על הטובה מעין הרעה, ומפרשת הגמרא (שם ס' ע"א) שמדובר כגון שהוא מצא מציאה, ויכולה לצמוח לו רעה מאותו מעשה ע"י שישמע המלך שהוא מצא מציאה ויעניש אותו, ואעפי"כ מברך "הטוב והמטיב" ואינו מברך "ברוך דיין האמת". וכתב הרמב"ם בפירוש המשניות (פרק תשיעי משנה ג'), וז"ל: ודמיון הענין השני- כגון שימצא מטמון ויראה איש בשעת מציאותו, וזה טוב, ואף על פי שאפשר שסופו לרע כי זה האיש שראהו בשעת מציאת הממון ילשין בו לשופט ויענהו ויבקש ממנו יותר ממה שמצא. והטעם- שהדברים המצויים אשר אין במציאותם ספק יברך על מה שנמצא מהם תחילה, ואל יהא חושש למה שיקרה בסופם, לפי שהעתידות ההם אפשר שיהיו או שלא יהיו, עכ"ל הרמב"ם. ומתבאר מדברי הרמב"ם הברכות ניקבעות לפי המצב העכשוי ולא ע"פ מה שיכול שיהיה בעתיד, כי דברים עתידיים אינם דבר ברור שאכן כן יהיה.
ובאופן נוסף נראה שאפשר ליישב מדוע אין מברכים ברכת "ברוך דיין האמת" על ליקוי לבנה, משום שיש תנאי בברכת "דיין האמת" שהברכה תהיה דוקא באופן שהדבר הרע בא בצורה של הפסד של דבר שהיה קיים ונפסד. אבל באופן שהדבר לא בא לעולם, וכגון שאדם חרש שדהו וצמחו בו הרבה מאוד עשבים, אע"פ שזאת רעה גדולה מאוד בשבילו והוא מצטער ממנה ביותר, מ"מ כיון שאין כאן הפסד של דבר קיים אלא רק שמנע ממנו הבורא יתברך טובה, אין מברכים באופן זה "ברוך דיין האמת", כי לא נתקנה ברכה זו אלא על דבר שמתחילה ניתן לו ואח"כ נתקלקל או נאבד, אבל באופן שהטובה שציפה לה לא באה אלא בא דבר אחר שלא רצה לא שייך לברך "ברוך דיין האמת". (ביאור הלכה סי' רכ"ב בשם האליה רבה והאבודרהם). ולפי"ז נראה שמטעם זה גם לא שייך לברך "ברוך דיין האמת" על ליקוי הלבנה, שהרי מה שנחסר אורה לאיזה זמן אין בזה שום בחינה של רעה שראוי לברך עליה, כמו שאין אנו מברכים "ברוך דיין האמת" באופן שהלבנה מוסתרת ע"י עננים. ואם הצד הפורענות שהליקוי מורה על בואו חלילה, הרי אין מברכים אלא דוקא על דבר רע שהוא חסרון של דבר קיים. אבל על מניעת טובה וכדו' או ביאת דבר רע שאינו הפסד של דבר קיים אין מברכים. ובליקוי הלבנה- גם אם נאמר שבודאי יבוא איזה דבר שאינו טוב מחמת זה, מ"מ מי יאמר לנו שהוא יבוא בצורת חסרון והפסד של דבר קיים, שמא הוא יבוא בצורה של מניעת טובה או של דבר רע מחודש שאינו הפסד של דבר קיים, ולכן אין שייך לברך ברכת "ברוך דיין האמת" על ליקוי לבנה.
ולסיכום הדברים****- יש לנו צירוף של כמה טעמים מדוע לא לברך ברכת "ברוך דיין האמת" על ליקוי לבנה: (א) אין זה ברור שבאמת תצא רעה ופורענות מהליקוי, ומטעם זה אין מברכים "דיין האמת" על דבר שיתכן שתבוא ממנו רעה בעתיד. (ב) יש תנאי לברכה והוא שיצטער צער גדול על הדבר, ובליקוי לבנה לא מצוי שיהיה בגלל זה צער גדול. (ג) גם אם נאמר שהליקוי מורה באופן ברור שתבוא פורענות חלילה, ומחמת זה האדם מצטער הרבה, מ"מ צריך תנאי נוסף בשביל לברך "דיין האמת", וזה שהדבר הרע בא בצורת הפסד של דבר קיים. אבל אם הוא בא בצורת מניעת טובה, או אפילו ביאת דבר רע אבל שאותו דבר רע הוא דבר שהתחדש ולא דבר קיים שהתקלקל ונפסד, אז א"א לברך "ברוך דיין האמת". ובליקוי לבנה- גם על הצד שזה ודאי שתבוא רעה חלילה, מ"מ הרי אין ידוע לנו באיזה אופן תבוא הרעה, ושמא היא תבוא באופן של מניעת טובה, או אפילו רעה אבל רעה מחודשת ולא קלקול והפסד של דבר קיים, וממילא לא שייך לברך ברכת "ברוך דיין האמת".
-
RE: ליקוי הירח-לבנה בראי ההלכה
ז'ק אמר בליקוי הירח-לבנה בראי ההלכה:
סורוצקין אמר בליקוי הירח-לבנה בראי ההלכה:
ז'ק בהודעה הזאת הפכת למשתמש עם הכי הרבה הודעות
מה שמוכיח לך שמזג האויר לא מספק יותר מידי חדשות. כאשר מזג האוויר יחזור להיות העיסוק העיקרי כאן אז חברים כמו גשם עד בלי די ו דוד שוב יחזרו לראש.
ליכא מידי דלא רמיזא באורייתא. מצאתי למה שכתבתי רמז בפרשת השבוע. בפרשה נאמר: "יפתח לך ה' את אוצרו הטוב את השמים לתת מטר ארצך בעיתו", ונאמר בפסוק שלאחריו: "ונתנך ה' לראש ולא לזנב והיית רק למעלה ולא תהיה למטה". רמז לחברים כ גשם עד בלי די ו דוד ועוד שכאשר יפתח לנו ה' את אוצרו הטוב את השמים ויתן לנו את מטר הארץ, אז ה' יתן אותם לראש והם יהיו רק למעלה.
-
RE: שרשור חדש (הימורים???) על ירידת מפלס הכינרת במהלך קיץ תשפ"ה
אדיב אולי הוא יאהב יותר את התמונה במתכונת הזאת
-
RE: ליקוי הירח-לבנה בראי ההלכה
סורוצקין אמר בליקוי הירח-לבנה בראי ההלכה:
ז'ק בהודעה הזאת הפכת למשתמש עם הכי הרבה הודעות
מה שמוכיח לך שמזג האויר לא מספק יותר מידי חדשות. כאשר מזג האוויר יחזור להיות העיסוק העיקרי כאן אז חברים כמו גשם עד בלי די ו דוד שוב יחזרו לראש.
-
RE: ליקוי הירח-לבנה בראי ההלכה
נספח- מדוע חילקו חכמים את השעה ל-1080 חלקים
כפי שהבאנו לעיל, חלוקת השעה ע"פ חז"ל שונה מחלוקתה המקובלת היום, שבעוד שהיום השעה נחלקת לשישים דקות או ל- 3600 שניות, חז"ל חילקו את השעה ל- 1080 חלקים. מדוע עשו חכמים את חלוקת השעה בצורה זו? כתב הרמב"ם בהלכות קידוש החודש (פ"ו ה"ב), וז"ל: ולמה חילקו השעה למנין זה, לפי שמנין זה יש בו חצי ורביע ושמין ושליש ושתות ותשיע וחומש ועישור, והרבה חלקים יש לכל אלו השמות, עכ"ל. דהיינו- שהמספר 1080 מתחלק לכל המספרים מאחד ועד עשר (חוץ מלספרה 7) כאשר התוצאה תהיה במספרים שלמים בלי שארית, וגם הרבה מהחלקים שלו מתחלקים שוב לכמה מספרים שהתוצאה תהיה מספרים שלמים בלי שארית.
וכאן נשאלת השאלה, שהרי אם נבדוק נגלה שגם המספרים 360 ו- 720 מתחלקים לכל המספרים מ- 1 ועד 10 חוץ מל- 7, וא"כ מדוע לא חילקו את השעה ל- 360 חלקים או ל- 720 חלקים, אלא חילקו אותה למספר 1080 שהוא שלוש פעמים 360. והתשובה- החלוקה הזאת היא לענין חשבון המולד שהוא כ"ט ימים וי"ב שעות ותשצ"ג חלקים. ואם השעה היתה מתחלקת ל-360 חלקים, אז מנין החלקים בחשבון המולד היה 264 חלקים ושליש, דהיינו מספר חלקים לא שלם אלא שכולל חלקי החלק. וכן אם היתה השעה מתחלקת ל- 720 חלקים, אז מנין החלקים שבחשבון המולד היה 528 חלקים ושני שליש החלק. ומכיון שחכמים רצו שחשבון החלקים של המולד יהיה במספרים שלמים, לכן חילקו את השעה ל- 1080 חלקים, שאז מספר החלקים שבחשבון המולד הוא שלם בלי שארית.
והנה בהרבה מהספרים כתבו שחלוקה זאת של השעה ל- 1080 חלקים נתקבלה בסוד העיבור והוא הלכה למשה מסיני. אך י"ל שכל שכתבנו לעיל (שהוא כמובן מדברי המפרשים) הוא כעין טעמא דקרא (או טעמא דהלכה למשה מסיני).