פרידה מהחורף
-
ז'ק 2 היה על זה פעם דיון בפורום השני נכון ז'ק
-
שימי נכון.
-
גשם עד בלי די כמה סנט' זה בערך?
-
מאור גליל העליון חידה לי חביבה שנולדה מתוך סקרנות, ושאת פתרונה ידע רק ה''בעל שם טוב''.
מיהו ה''בעל שם טוב'' של הפורום ? ובכן- אני בוחר ב''מאור גליל העליון''. בחרת לעצמך את השם הטוב ביותר שאפשר לבחור. כשבוע לפני ההילולא של ''מאור הגליל העליון'' (שהשנה לדאבון לב נמנע מאיתנו להגיע לציונו הקדוש), ניסיתי להבין כיצד הגיע ''מאור גליל העליון'' לפורום כאן. רשב''י מסתמא לא היה מבקר כאן למרות כל החברים היקרים שנמצאים כאן. אז עלו בראשי כמה אפשרויות: (1) אתה מתגורר בשכונת מאור חיים בצפת שבגליל העליון, ומכאן ה''מאור'' ו''גליל העליון''. (2) אתה מתגורר במקום אחר בצפת (העיר העתיקה) ולא ב''מאור חיים'', אך שמך הפרטי או שם משפחתך הוא ''מאור''. (3) אולי בכלל שמך הוא ''שמעון'' ושם משפחתך הוא ''בר יוחאי'' (אני מכיר כמה כאלה), ולכן אתה משתמש בכינויו של רשב''י ''מאור גליל העליון''. מה התשובה הנכונה? אנחנו סקרנים ול''מאור גליל העליון'' פיתרונים.
-
ז'ק 2
אף לא אחת מהאפשרויות
סתם היה מעניין לחשוב איך היית מפרשן את גשם עד בלי די נגיד, למשל שקוראים לו גשם? אולי עד בלי די? אולי שם משפחה? כתובת? או משהו כזה -
לידידי ורעי כאח לי, הרב הגדול, מעוז ומיגדול, הרב "בעל המאור" מעיה"ק צפת שבגליל העליון תותב"א, שלומך ישגא לעד !
באשר שאלת כיצד הייתי מפרש את השם "גשם עד בלי די" (געב"ד), נלענ"ד שכוונת נותן השם היתה לבטא את משאלות ליבו לטובה, וכן "איש השלגים" או "שלג כבד" נקראו כן על שם הדבר הלבן ההוא היורד מן השמים בימי הקור הגדולים ושבו שיבח דוד את הקב"ה "הנותן שלג כצמר", וכן כפרת בני ישראל נמשלה לו כדכתיב "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו", ועל שם אהבתם לאותו דבר נקראו כן. ועל זו הדרך יש לפרש גם את השם "אוהב חורף" או את השם "אוהב לדעת הכל". אבל "מאור הגליל העליון" מנלן ומאי טעמא ?
ואפרש שיחתי. כידוע שאני ז'ק 2 ראוי לשאת את התואר "גאון". ומהיכן אני יודע? כי אימי עליה השלום שהיתה אשה מאוד חכמה טענה שאני גאון כבר כשיצאה לי השן הראשונה, וכשהתחלתי ללכת היא כבר אמרה שאני ה"גאון הגדול", ולאחר שגדלתי כבר הייתי "הגאון האדיר", וכך היא סברה בכל הרצינות במשך כל ימי חייה. ואני כבן שמקיים מצות התורה שלא לסתור את דברי אביו ואמו, לכן גם אני סבור כן. והנה לידתי ותחילת גידולי היו בעיר ת"א, ולאחר נישואי קבעתי את מושבי בעיר גדולה של חכמים וסופרים המכונה בפי כל "בני- ברק". אך תתאר לעצמך שהייתי נולד וגודל בעיר וילנא, וכי הייתי מכנה את עצמי בשם "הגאון מוילנא"? מסתמא לא. או לחילופין- אם הייתי נודע לא רק כאן בפורום אקלימוס, אלא גם בשאר ערי יהודה ובחוצות ירושלים, וכי הייתי מכנה את עצמי בשם "הנודע ביהודה"? מסתמא לא. ולכן סברתי שאם כינית לעצמך שם "מאור גליל העליון" שהוא מיוחד לכאורה לרשב"י, אז מסתמא יש איזה טעם בדבר, או בניגלה או בנסתר.
אבל גם אם אין לזה איזה טעם, ורצית לכנות את עצמך בכינויו של אותו קדוש עליון זיע''א, אין לי שום טענה כלפיך. ואדרבה- אגלה לך שבין השאר בזכות שמך אני נמצא כאן. כיצד? לפני כחודשיים כשהתחלתי לחפש עיר מיקלט מהמקום הקודם שבו הייתי, חיפשתי מקום חדש של חכמים ושל סופרים, שהרי "חיי בעלי החכמה ומבקשיה בלא תורה כמיתה הם חשובים" כדברי הרמב"ם (פ"ז מהלכות רוצח ושמירת הנפש ה"א). אך כיצד אדע האם האתר שאליו הגעתי הוא "אתרא קדישא" או שמא ההיפך חלילה? הסינון של נטפרי עדיין לא יודע להבחין בין מה שרק "אינו מזיק" לבין משהו שהוא גם מועיל. והנה אני רואה בין השמות כאן שם משתמש "מאור גליל העליון". חדוה גדולה פשטה בליבי, אשרי שזכיתי להגיע למערת רשב"י. אך במחשבה שניה לא היה נראה לי שרשב"י יהפוך חלילה כחבר בשום מקום הנקרא אינטרנט, ויהיה "אתרא קדישא" ככל שיהיה. אבל אמרתי שאם יש כאן מי שמכנה עצמו בכינויו של אותו תנא קדוש עליון, אז זה מוכיח שהוא מסיטרא דקדושה ולא להיפך, וכדאי לבדוק שמא הגעתי למקום סופרים וחכמים, כפי שאכן התברר לבסוף, ומאז אני כאן.
וכאן אני פונה אליך בהצעה ששמך יכול להועיל לה מאוד. הנה השנה לנוכח טכסי ההדלקה שנאסראללה ימ"ש החליט לעשות במירון מבלי לתאם ולבקש אישור של משרד הדתות ופרויקטור מירון, ולנוכח ביטול ההילולא בעיקבות זאת, ההדלקות ייעשו כידוע בכל עיר ועיר. כל עיר המכבדת את עצמה דואגת שאת מעמד ההדלקה תכבד בנוכחותה איזו אישיות רוחנית ידועה. גם עבדך הנאמן רוצה לארגן בעז"ה איזו הדלקה, וגם אני מחפש איזה דמות רוחנית מוכרת שתכבד את מעמד ההדלקה. חשבתי שאם תועיל לכבד את המעמד בנוכחותך זה יוכל לתרום המון, שהרי מי לא ירצה להשתתף במעמד הדלקה בנוכחות "מאור גליל העליון"?
-
ז'ק 2 לעניין גוף ההצעה הנני מסרב בנימוס על אף שישנה סבירות שאבקר בעיר התורה והחסידות בהאי יומא דהילולא לרגל שמחה משפחתית
אולם יש לציין שהגעת לסוף דעתי בעקיפין. וביתר ביאור, לאחר שהסברת יפה מאד מספר 'בעלי שמות טובים' ע"ש משאת נפשם, אמור מעתה @מאור גליל העליון גם כן נקרא ע"ש שאיפותיו -
הרב ''בעל המאור'' שליט''א- אל ייקל בעיניך- מעשה גדול עשית !
במדרש שמואל על הפסוק ''אך יקם ה' את דברו'' אומר המדרש: ר' ירמיה בשם ר' שמואל בר רב יצחק-בכל יום ויום הייתה בת קול יוצאת ומפוצצת בכל העולם כולו ואומרת: ''עתיד צדיק אחד לעמוד ושמו שמואל'', וכל אשה שהייתה יולדת בן היתה מוציאה שמו שמואל, וכיון שהיו רואים את מעשיו היו אומרים: אין זה שמואל, וכיון שנולד זה ורואים את מעשיו, אמרו: כמדומין אנו שזה הוא.
אך אמרו חז"ל עוד שכל אותם הבנים שאימותיהם קראו לילדיהן "שמואל" זכו לנבואה, והם הם חבל הנביאים המתנבאים, וזהו פירוש הפסוק: "שמואל בקוראי שמו", מפני שנקרא שמם שמואל - נתנבאו". ורבותינו גדולי המוסר למדו ממדרש זה את כוחו של הרצון. בזכות רצונן של הנשים ללדת את הצדיק שמואל, זכו שבניהם יהיו נביאים.
ולענינינו- אני מאמין באמונה שלימה שהשאיפה להיות ''מאור הגליל העליון'' בודאי שתעשה את פעולתה ולא תחזור ריקם, ועוד נזכה שתתגלה בשמך הנגלה לעין כל בב''א לתפארת עם ישראל.
-
וואוו ז'ק נדמה לי שאתה יכול לכתוב טור בעיתון ...
-
רק טור בעיתון?
הוא יכול לכתוב סדרת ספרים עמוקים בכל נושא או רקע שקיים בעולם
הוא יכול להיות משורר דגול
הוא יכול להיות צלם אלוף
הוא יכול להיות מגיד שיעור רציני בכל חלקי התורה
הוא יכול להיות מדריך טיולים
הוא יכול להיות מטאורולוג רציני
או שאולי הוא בעצם כבר כל הדברים הללו.....
נו, יש לנו רועה! -
ואגב, עם כאלו ניתוחים מופלאים
הייתי שמח לדעת איך תפרשן את השם מרשמלו
ועוד משהו, זק זה גאון?
אז למה שלא נקרא לך (וגם אתה לעצמך) בעברית - גאון! -
איש השלגים רבותי- נראה לי שמישהו כאן השתגע !
מה זה העלבון הזה, רק ''רועה'' ? לא מספיק. לא מוכן להתפשר על פחות מרשכבה''ג (רבן של כל בני הגולה).
ועכשיו קצת יותר ברצינות- נראה לי לפעמים שבתגובות שלכם אתם קצת מזלזלים בעצמכם. אתם מגיבים על משהו שמישהו אחר כתב או אמר באופן שיכול להשתמע כאילו הוא כתב דבר שהוא למעלה מרמת ידיעותיכם הרגילה, כך שהדבר מצדיק איזו התפעלות מיוחדת. כפי שלמדתי להכיר כאן את החברים ב''ה כולם ברוכי כישרונות, ויש כמה שיש לי עוד מה ללמוד מהם למרות גילי המתקדם. אלא מאי ? שאני כותב כאן בקצב כאילו עשיתי השבעת קולמוס (או מיקלדת) ? זה עדיין לא מעניק לי איזה יתרון על האחרים שכפי שהתרשמתי רמת ידיעותיהם לא נופלת במאומה משלי, ואדרבה- יש תחומים שיש לי מה ללמוד מהם. אז העובדה שהם משקיעים כאן פחות זמן ממה שאני משקיע לא הופך אותי ל''רועה'' ואותכם לצאן מרעיתי. אז בואו נניח לדברים שמזכירים כמין ''פולחן אישיות'', ונישאר שוים בין שוים. לתת מילה טובה או לייק ? בודאי בודאי, ואדרבה- גם אני משתדל לעשות את זה. אבל להתחיל להלל לשבח לפאר לרומם להדר לעלה ולקלס וכו' ? את זה נשאיר רק לקב''ה !
-
איש השלגים לא- ז'ק זה לא גאון, זה שם עם סיפור עם קצת חיוך, ובהמשך סיפור של הסתתרות מאחורי שם.
כפי שאתה יכול לשער- בזמן ברית המילה שלי לפני כשישים שנה לא הכריזו בזמן הברית ''ויקרא שמו בישראל ז'ק'', אלא ''ויקרא שמו בישראל יעקב''. בילדותי ועד היום בחלקים ממשפחתי הכינוי שלי היה ועדיין הוא ''קובי''. כמובן שלאחר נישואי הצמידו לי במקום לימודי תוארים כגון ר' יעקב או רבי יעקב כדרכם של אברכים נשואים, מה לעשות? זה אחד המחירים שצריך לשלם מי שמתחתן...
אז מהיכן צץ הכינוי ז'ק? ובכן- התואר ז'ק הוא עוד מתקופת לימודי בישיבה. בישיבה שבה למדתי למד בחור בשם מאיר אילוז מצרפת (משפחה ידועה- אביו היה קרדיולוג מפורסם בצרפת). בהגיעו לישיבה שאל אותי הבחור לשמי, ואני עניתי לו שקוראים לי יעקב. מכאן ואילך הוא היה פונה אלי בשם ז'קוב- כך הצרפתים הוגים את השם יעקב. הבחורים בישיבה שהיו מבסוטים מזה התחילו לקרוא לי ז'קוב-, ובהמשך בקיצור שם- ז'ק.
לאחר נישואי הגעתי לכולל שבו חברותא שלי היה אברך צעיר בעל כישרון לא רגיל, אבל ליצן לא קטן בעל חוש הומור מטורף. והנה גם הוא התחיל לכנות אותי בהתחלה בשם ''רבי ז'קוב'' ובהמשך ז'ק, וזאת מבלי לדעת את הסיפור הקודם, כאשר אברכים נוספים מתחילים לכנות אותי כך. במשך השנים הדבר נשתקע ונשכח, אך כשבאתי לפני כמה שנים להצטרף לפורום הקודם, חיפשתי שם שיעזור לי להסתתר מאחוריו ולטשטש את זהותו של מי שעומד מאחוריו, שם שיעזור לטשטש את זהותי החרדית, כי בינינו כמה ז'ק חרדים אתם מכירים ? וכך הפכתי שוב ל''ז'ק''. כשעברתי לכאן, השארתי את התואר הקודם כדי שידעו שמדובר באותו ז'ק משם, שהחליט בגאון ובגאווה לקבוע לו מקום חדש המתאים להשקפותיו ולאורח חייו.
אז ז'ק זה לא גאון, אלא כינוי שליצנים למיניהם הדביקו לי במשך השנים, ודווקא לשביעות רצוני. ואם אתה דוקא רוצה לדעת- ז'ק הוא כינוי לסוג מסוים של אופניים נפוצות, והוא ראשי תיבות של ''זנב קשיח''.
-
ז'ק 2 היקר
אני מניח שאתה מבין שאנחנו צוחקים איתך
ברור שאתה לא רועה כי אנחנו לא כבשים.
אבל רשכבה''ג זה בהחלט יכול להיות טוב.
ועכשיו ברצינות, על הרבה דברים אני יכול להסכים איתך שיש כאן עוד הרבה גאונים וכו' וכו' ורק לך יש יותר זמן...
אבל נראה לי שעל דבר אחד אי אפשר להתווכח
שרמת הידיעות שלך בתורה על כל מקצועותיה, זה משהו לא רגיל ולא מצוי,
לפעמים אפילו זה מעורר אצלי תהייה מה אתה עושה פה איתנו? אתה אמור להיות שקוע עמוק בביהמ''ד (לא שזה סותר, אבל עדיין אתה משקיע הרבה זמן בפורום...) לא כביקורת, להיפך כמחמאה.
ועוד משהו אם ז'ק זה הגיע מיעקב, זה לא אמור להיות ג'ק? (כמו ג'ייקובס) -
איש השלגים מכיון שהערת אותי, אני אענה לך באשמורת ששייכת לך, שהתשובה היא בסיפור (שהוא דרך אגב אמיתי לגמרי) שהבאתי למקור הכינוי. אומנם האמריקנים אומרים בקיצור ג'ק, אבל הצרפתים אומרים ז'ק, וכפי שסיפרתי שחברי הצרפתי מהישיבה (חבר חדר) היה קורא לי בשם ''ז'קוב'' שבהמשך קוצר ע''י הבחורים בישיבה ל''ז'ק''.
-
ז'ק 2 ולכן גם כינו ג'ק יהלום אותך
כי אתה פשוט מגביה כאן את הציבור... -
ז'ק 2 אמר בפרידה מהחורף:
איש השלגים מכיון שהערת אותי, אני אענה לך באשמורת ששייכת לך, שהתשובה היא בסיפור (שהוא דרך אגב אמיתי לגמרי) שהבאתי למקור הכינוי. אומנם האמריקנים אומרים בקיצור ג'ק, אבל הצרפתים אומרים ז'ק, וכפי שסיפרתי שחברי הצרפתי מהישיבה (חבר חדר) היה קורא לי בשם ''ז'קוב'' שבהמשך קוצר ע''י הבחורים בישיבה ל''ז'ק''.
מה באמת הערתי אותך?
סליחה, לא התכוונתי.
לא ידעתי שהודעות כאן יכולים להעיר אנשים... -
איש השלגים אם לא כיבית את המחשב והוא מונח לך ליד הראש ומחובר לרשת, אז במצב שבו התראת קבלת ההודעות פעילה, המחשב פשוט יתריע על קבלת הודעה ע''י השמעת צליל התראה, מבלי להתחשב באיזה אשמורת של הלילה מדובר ובכך שהבוס הלך כבר לישון. אני ששינתי קלילה למדי לא צריך יותר מזה. אבל תרגיש בנוח, כי גם אני לא מאלו שהולכים לישון באשמורת הראשונה, וגם לא בתחילת השניה, ואיני משאיר בדר''כ מחשב דולק ליד הראש כשאני הולך לישון, כך שחשש גזל שינה אין כאן.