ליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר
-
ז'ק אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
איש השלגים אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
https://www.kore.co.il/viewArticle/192020
זה תוכן הכתבה לחסומיםבשמי ישראל יתרחש ב־7 בספטמבר מחזה אסטרונומי מרהיב שצפוי למשוך את עיני כולם: ליקוי ירח מלא. מדובר בליקוי הראשון שנראה מכאן מאז יולי 2018, לאחר שבע שנות ציפייה.
לאחר "שבע שנות ציפייה"?! ליקוי ירח ובמיוחד ליקוי מלא הוא לא סימן טוב לישראל, כך שלא הייתי קורא לזה "ציפייה".
כמדומני שכבר כתוב שמה שבא ע''פ דרך הטבע בחשבון השנים אין בזה סימן רע אלא רק אם זה לא אמור להיות ונהיה פתאום. וכדרך מה שהבאת בעבר בעניין קשת בענן שלא בהכרח שכל קשת בענן היא סימן לא טוב... תקן אותי אם אני טועה.
-
איש השלגים אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
ז'ק אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
איש השלגים אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
https://www.kore.co.il/viewArticle/192020
זה תוכן הכתבה לחסומיםבשמי ישראל יתרחש ב־7 בספטמבר מחזה אסטרונומי מרהיב שצפוי למשוך את עיני כולם: ליקוי ירח מלא. מדובר בליקוי הראשון שנראה מכאן מאז יולי 2018, לאחר שבע שנות ציפייה.
לאחר "שבע שנות ציפייה"?! ליקוי ירח ובמיוחד ליקוי מלא הוא לא סימן טוב לישראל, כך שלא הייתי קורא לזה "ציפייה".
כמדומני שכבר כתוב שמה שבא ע''פ דרך הטבע בחשבון השנים אין בזה סימן רע אלא רק אם זה לא אמור להיות ונהיה פתאום. וכדרך מה שהבאת בעבר בעניין קשת בענן שלא בהכרח שכל קשת בענן היא סימן לא טוב... תקן אותי אם אני טועה.
לכאורה אתה טועה... שכן בשונה מקשת אין בזה 'לא אמור להיות' הכל לפי חשבונות מדויקים שחזל ידעו אותם היטב
ראוי לציין שראיתי בספר כלשהו (כמדומני 'דבר בעיתו') שרצה לומר שכיום שהערבים מתחשבים בלבנה יותר מישראל והנוצרים מתחשבים בחמה יותר מישראל אם כן כיום הקללה היא עליהם, הדברים נאים ונעימים לעין ולאוזן אך צריך לזכור שזה חידוש גדול מאד (לטעמי אפילו גדול מידי) -
מאור גליל העליון לא הבנתי דבריך.
בדיוק אותו טיעון שקשת זה תופעת טבע מוכרחת במפגש קרני אור עם מים בזוית המתאימה וכו' וכו' ולכן אמרו האומרים שלא זו הקשת המדוברת כסימן לא טוב. אלא קשת מסוימת שאינה באה בצורה טבעית כחוק טבע
אותו טיעון בדיוק שייך גם לגבי ליקוי מאורות.
מניין לך שחז''ל לא אמרו את דבריהם על סוג ליקוי שאינו בא בצורה טבעית? -
איש השלגים בעבר הבאתי בפוסט אחר את דברי רבי יהונתן אייבשיץ זי''ע בספרו יערות דבש על נושא ליקוי המאורות (לחץ כאן), ועיקרי הדברים הוא שליקוי המאורות שאמרו חז''ל שהוא סימן רע אינו מה שאנחנו מכנים כיום ליקוי חמה ולבנה, אלא הכוונה היא לתופעה של ''כתמי שמש''. אבל מה שעדיין יש לעיין, דבשלמא לענין ליקוי חמה שייך לפרש שהכוונה היא לתופעה של כתמי שמש. אבל בגמ' בסוכה (כ''ט ע''א) מוזכר להדיא גם זה שהלבנה לוקה, ויש לעיין, שלפי דרכו של היערות דבש כיצד נפרש לגבי הלבנה שלוקה, וכי גם לגבה יש תופעה הדומה לכתמי השמש וכדו', וצ''ב.
-
איש השלגים אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
מאור גליל העליון לא הבנתי דבריך.
בדיוק אותו טיעון שקשת זה תופעת טבע מוכרחת במפגש קרני אור עם מים בזוית המתאימה וכו' וכו' ולכן אמרו האומרים שלא זו הקשת המדוברת כסימן לא טוב. אלא קשת מסוימת שאינה באה בצורה טבעית כחוק טבע
אותו טיעון בדיוק שייך גם לגבי ליקוי מאורות.
מניין לך שחז''ל לא אמרו את דבריהם על סוג ליקוי שאינו בא בצורה טבעית?בקשת לא מוכרח כלל שתהיה קשת, נניח שירד גשם בלילה (להזכירך ליל רביעי ושבת זהו 'בעיתו') או לחילופין שהגשם ירד ממרכז העננות בלבד כאשר הנטיה של השמש לא מספיקה בשביל להכנס לתוך הטיפות (לדוגמה אם יהיה קילומטר של עננות מעבר לגבול הגשם ברוב שעות היום לא יהיה קשת)
מה שכמובן לא שייך בליקוי
אגב, זכורני שהרמבן כן הוקשה לו כדבריך ולכן הוא מסביר שמדובר על קשת כפולה שלא תמיד קורה, אם עיתותיך בידך ותוכל לבדוק ולהעלות לכאן תבורך -
ז'ק אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
איש השלגים בעבר הבאתי בפוסט אחר את דברי רבי יהונתן אייבשיץ זי''ע בספרו יערות דבש על נושא ליקוי המאורות (לחץ כאן), ועיקרי הדברים הוא שליקוי המאורות שאמרו חז''ל שהוא סימן רע אינו מה שאנחנו מכנים כיום ליקוי חמה ולבנה, אלא הכוונה היא לתופעה של ''כתמי שמש''. אבל מה שעדיין יש לעיין, דבשלמא לענין ליקוי חמה שייך לפרש שהכוונה היא לתופעה של כתמי שמש. אבל בגמ' בסוכה (כ''ט ע''א) מוזכר להדיא גם זה שהלבנה לוקה, ויש לעיין, שלפי דרכו של היערות דבש כיצד נפרש לגבי הלבנה שלוקה, וכי גם לגבה יש תופעה הדומה לכתמי השמש וכדו', וצ''ב.
הו, בדיוק לזה התכוונתי. ידעתי שאתה המקור להכל
כבר אמרנו - "איש האשכולות"
(אל תעלה עוד פעם את התמונה של הבינה איך אתה סוחב אשכול ענבים. תן משהו מקורי יותר...)
-
מאור גליל העליון אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
איש השלגים אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
מאור גליל העליון לא הבנתי דבריך.
בדיוק אותו טיעון שקשת זה תופעת טבע מוכרחת במפגש קרני אור עם מים בזוית המתאימה וכו' וכו' ולכן אמרו האומרים שלא זו הקשת המדוברת כסימן לא טוב. אלא קשת מסוימת שאינה באה בצורה טבעית כחוק טבע
אותו טיעון בדיוק שייך גם לגבי ליקוי מאורות.
מניין לך שחז''ל לא אמרו את דבריהם על סוג ליקוי שאינו בא בצורה טבעית?אם עיתותיך בידך ותוכל לבדוק ולהעלות לכאן תבורך
סמכתי על רבנו ז'ק שיעשה את העבודה בשבילי
וידעתי שיש על מי לסמוך... -
איש השלגים אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
כבר אמרנו - "איש האשכולות"
(אל תעלה עוד פעם את התמונה של הבינה איך אתה סוחב אשכול ענבים. תן משהו מקורי יותר...)
דוקא התמונה ההיא אינה של ה''בינה'', אלא תמונה ערוכה ע''י עבדך הנאמן מהתקופה בה עדיין לא התוודעתי לפלאי ה''בינה''.
-
ז'ק אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
איש השלגים אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
כבר אמרנו - "איש האשכולות"
(אל תעלה עוד פעם את התמונה של הבינה איך אתה סוחב אשכול ענבים. תן משהו מקורי יותר...)
דוקא התמונה ההיא אינה של ה''בינה'', אלא תמונה ערוכה ע''י עבדך הנאמן מהתקופה בה עדיין לא התוודעתי לפלאי ה''בינה''.
נו, אז עכשיו הזמן למשהו מהבינה...
-
ממתינים ל'שיעור כללי' ממרה"י הגר"י ז'ק
בעניין הנפק"מ היחידה (כמדומני) הנגזרת ממועד הליקוי
והיא, סוף זמן קידוש לבנה כאשר בלוח 'עיתים לבינה' מופיע שלהבית יוסף ניתן לברך עד ליל שני בשעה 24:03, ומאידך בב"י אור"ח סימן תכו מופיע וז"ל 'ולע"ד נראה אם היה ליקוי לבנה שאנו רואים ניגוד אמיתי אמצעות הלקות בודאי שאין לברך אח"כ', ובלוח הנ"ל מופיע שסוף הליקוי הוא קודם השעה 23:00 (הספירלה בדיוק נכנסת לתוך המילים אבל נראה שהכוונה היא 22:57:wink:) ובאמת מסתמא ניתן לברך (להב"י) עד סוף הליקוי המלא או אולי אף אמצע הליקוי בלבד ויש לדון ולהוסיף בזה כיד ה' הטובה על מרה"י שליט"א -
מאור גליל העליון ממרה"י הגר"י ז'ק עסוק בהכנות לימים הנוראים ואין קבלת קהל עד להודעה חדשה.
-
מאור גליל העליון דברים חשובים ביותר כתבת.
וואי ממש לא חשבתי על זה...
אגב צירפתי את התמונות מתוך הלוח הנ''ל בלי ספירלה. (יש אותו בחינם באתר אוצר החכמה...)
-
מאור גליל העליון ושוב ראיתי שיש המשך שם בדברי הב''י
בכוונה השמטת? -
- כתבה מתוך "סוכנות החלל הישראלית (ISA):
הנה זה בא: ב-7 בספטמבר ייראה ליקוי ירח מלא בשמי ישראל
הליקוי המושלם ייראה מעל האופק המזרחי והליקוי הבא – רק בסוף 2028היכונו למאורע האסטרונומי הגדול של השנה: בערב יום ראשון, 7 בספטמבר, ייראה ליקוי ירח מלא מעל ישראל. זהו הליקוי המלא הראשון מאז הליקוי של 27 ביולי 2018, ולא כדאי לפספס אותו – כי הליקוי המלא הבא ייראה רק ב-31 בדצמבר 2028.
ליקוי ירח מתרחש כאשר כדור הארץ נעמד בין השמש לירח, כך שהירח נכנס לקונוס הצל שמטיל הארץ – ונצבע באדום. משום כך, ליקוי ירח יכול להתרחש אך ורק כאשר השלושה עומדים בקו ישר והירח מלא. למעשה, אלמלא מסלול הירח סביב הארץ היה מוטה בחמש מעלות יחסית למסלול הארץ סביב השמש, היה ליקוי ירח מדי חודש. בפועל, כאשר יש ירח מלא, לרוב הירח נמצא קצת מעל או קצת מתחת לאלומת צל כדור הארץ.
בזמן ליקוי ירח, הירח נכנס בהדרגה לצל כדור הארץ ונצבע באדום (תופעה המכונה גם "ירח דם"), וזאת כתוצאה ממעבר קרני השמש באטמוספירה סביב כדור הארץ. מדוע דווקא אדום? בדיוק בשל האופן שהשמש השוקעת או הזורחת צובעת את השמיים באדום, שכן אורכי הגל הכחולים והקצרים נבלעים באטמוספרה ורק האדומים והארוכים מגיעים לעינינו ("פיזור ריילי"). כך קרני השמש העוברות דרך האטמוספרה של כדור הארץ, מגיעות לירח וחוזרות לעינינו בצבע אדום.
הליקוי של ה-7 בספטמבר יהיה מוצלח במיוחד. ראשית, יומיים בלבד אחר כך יגיע הירח לפריגיאה, כלומר לנקודה הקרובה ביותר שלו לכדור הארץ – ופירושו של דבר שבזמן הליקוי הוא יהיה גדול ב-14% יותר ומאיר ב-30% יותר בהשוואה לירח באפוגיאה, הנקודה הרחוקה ביותר שלו. ושנית, הליקוי ייראה מעל מזרח אפריקה, אסיה, אירופה, אוסטרליה וחלקים מהאוקיינוס השקט, אזור נרחב מאוד שבו מתגוררים לא פחות מ-77% מבני האדם.
באשר לישראל, אנחנו נמצאים בפוזיציה כמעט מושלמת לצפייה בליקוי הקרוב – וגם השעות יהיו נוחות למדי. ב-18:52 הירח יזרח במזרח במקביל לשקיעת השמש במערב ב-18:57. ב-19:27 יתחיל שלב הליקוי החלקי, כאשר צלו החיצוני של הארץ (פנומברה) יתחיל לכסות את הירח בהדרגה. זה הקונוס החיצוני של צל כדור הארץ ולכן הצל הוא חלקי וחיוור, וקרני שמש עדיין יפגעו ישירות בירח מהצד. ב-20:30 יתחיל הליקוי המלא, כאשר הירח ייכנס לצל הפנימי של הארץ (אומברה), יוצלל לחלוטין וייצבע בצבעים כהים ועזים של אדום ונחושת. ב-21:31 יגיע הליקוי לשיאו, כאשר הירח כולו יעמוד בצל הארץ. הליקוי המלא יסתיים ב-21:51, והליקוי החלקי יסתיים ב-22:56.
כיצד לצפות בליקוי
אומנם לא צריך טלסקופ או משקפת אסטרונומית כדי לצפות במאורע, וגם אין צורך מיוחד לנסוע למקום חשוך. יחד עם זאת, שימו לב: הירח יהיה יחסית נמוך באופק הדרום-מזרחי בתחילת הליקוי החלקי ב-19:27, אז יעמוד ב-7 מעלות מעל האופק המזרחי. מתחילת הליקוי המלא ב-20:30 ועד סופו ב-21:51 הירח יטפס מ-20 מעלות מעל האופק עד ל-35 מעלות (90 מעלות הוא הזנית, כלומר הנקודה שמעל ראש הצופה). לכן חשוב לבחור מקום תצפית עם אופק פנוי ככל האפשר לכיוון מזרח. -
-
גמרא סוכה דף כט. על ענייני ליקוי לבנה
-
איש השלגים אמר בליקוי ירח מלא ב 7 בספטמבר:
מאור גליל העליון ושוב ראיתי שיש המשך שם בדברי הב''י
בכוונה השמטת?ראיתי ואכן מדובר בדברים מעניינם בעניין החילוק בין ליקוי חמה ללבנה ובדרכ"מ שם ומקום רב הנחתי למרן רה"י להתגדר בו
ועל אף שהוא מאד עסוק בימים נשגבים אלו אך כאשר הוא מבקר כאן מפעם לפעם הוא יכול בקלות להוסיף סוגיה זו כנספח לסוגיית ברכת האילנות נניח או כל סוגיה אחרת (אולי שמן המשחה למשל)